Sport Hajduk

glava u balunu

Zdravko Reić: Roko, uzalud ti trud!

glava u balunu

Odavno me zaokuplja ideja kako bi se moglo pokazati, pa i dokazati da je Split metropola ne samo hrvatskog i regionalnog sporta nego i europskog i svjetskog. Bilo bi ne samo lijepo nego i za grad vkorisno uhvatiti se tog posla i argumentirano demonstrirati veličinu sportskog Splita u svjetskim okvirima.

Međutim, malo je koga za to briga osim entuzijasta iz Udruge za osnivanje Muzeja sporta Splita. Ma ne, neću o tom projektu koji je davno morao biti realiziran da nije nezainteresiranosti najodgovornijih iz gradskih vlasti.

Jednako zanimljivo bilo bi pokušati ustanoviti dimenziju značaja navijača Hajduka u društvu. O toj se masi u Splitu i Dalmaciji itekako vodi računa, posebno od strane političkih stranaka. Svi bi pridobili podršku Torcide i drugih navijača premda su mogli odavno shvatiti da od koketiranja s tom grupacijom nema koristi.

Hajduk kao Juventus 

Hajduk je uvijek bio poseban klub po brojnosti, snazi, inventivnosti navijača, tako da su „bijeli“, recimo, kao Juventus u Italiji, što znači da nisu samo lokalno uvažavani već živaju opću popularnost. U vrijeme bivše države opredijeljenost navijača klubova „velike četvorke“ bila je poznata, pa je Crvena zvezda bila dimenzionirana kao srbijanski klub, Partizan kao vojni, Dinamo prohrvatski, dok je Hajduk imao značaj voljenog u jugoslavenskim okvirima. Danas su se odnosi promijenili, pa je Dinamo po mnogim pokazateljima postao najpopularniji klub u Hrvatskoj, ali „modri“ nisu u stanju oduzeti globalni primat Hajduku.

Lako je konstatirati da na ovim hrvatskim prostorima ne postoji niti jedan klub kojeg se tako strastvena podržava kao što je Hajduk. I u ovom vremenu, dugotrajnom bez pravog rezultata (svega dva osvojena kupa). Sad je već petnaesta sezona bez naslova prvaka, ali baš zbog te trofejne suše ljubav prema „bijelima“ buja i raste, kao da navijači splitskog kluba svim silama nastoje pokazati koliko su mu odani.

Baš kako je to svojevremeno u svojem izlaganju naglasio Toni Baletić, predsjednik udruge Naš Hajduk: „I u dobru i u zlu“. I to je osnovna odlika navijača, ostati privržen svom klubu i kad ne ide dobro, kad se događaju razočaranja, kad se ne vidi kraja patnji za naslovom prvaka.

Primat Torcide

I kad bi se moglo ustanoviti parametre za vrednovanje navijačke odanosti, od klubova ranga Hajduka, Torcida bi imala primat. Ostavimo po strani one negativne, pogledajmo pozitivne performanse, premda katkad i u tome ima pretjeravanja. Kao na primjer, kad na svakom kantunu po gradu i okolici nailazite na simbole navijačke obitelji, brojne poruke, najčešće onu „Hajduk živi vječno“. Što su pripadnici „torce“ u stanju osmisliti i izmisliti teško je i nabrojati.

Kad je svojevremeno Hajduk igrao u Kupu UEFA protiv Valencije (osmina finala, 1:5, 1981.) ostao sam zapanjen otkrićem da se na svakom automobilu po gradu kočoperila klupska naljepnica s likom šišmiša i porukom: „Por una Valencia mejor“, to jest „Za jednu najbolju Valenciju“. Pablo Lara, tamošnji televizijski voditelj, objasnio mi je kako je obveza kod registracije uzeti takvu naljepnicu po cijeni od tadašnji devet njemačkih maraka, tako da su u klupsku kasu ušli milijuni. I tako svake godine!

Pripadnici Hajduka, u pozitivnoj varijanti može se kazati i ovisnici, u režiji udruge Naš Hajduk i Kluba navijača Torcida, također provode brojna akcije. S razlogom, jer žele pomoći klubu, ali i nastoje pokazati kako je Hajduk „dite puka“, „narodni klub“ i tome slično.

Uostalom, u javnim obraćanjima video porukama, kako to priliči moderno organiziranom pokretu, predsjednik NH Toni Baletić, prije toga prvak kluba navijača, kao i njegovi suradnici Luka Domikulić i Miro Živković, objavili su ono što ustrajno ponavljaju - „naš model nema alternativu, ali ga treba unapređivati“ - te su dali do znanja da navijači budno motre događanja u klubu i neće dopustiti malverzacije.

Nagađanja mogu  biti kobna 

Neposredno poslije njihovih objava saznalo se da je izvjesni Roko Bašić (o njegovom identitetu, pojedinostima iz navijačkog života nisu prezentirani detalji) krenuo o prikupljanje potpisa za referendum za smjenjivanje Nadzornog odbora. Zanimljivo je da ni bolje upućeni portalisti, u stvari „torcidaši“, ne znaju motive te akcije. Pa su krenula nagađanja... I to može biti kobno.

Uslijed nerazumijevanja može doći i do podjela, osim u slučaju da je pokušaj referenduma smišljena navijačka akcija kako bi se nagnalo članove NO-a, ili čak uprave, na odstupanje. Bitna poruka tri lidera NH-a je da je „dosta sportskog i upravljačkog lutanja“.

Neizvjesno je kakav će biti kraj Rokove avanture, hoće li prikupiti dovoljan broj potpisa za referendum. Znalci su sigurni da će se dogoditi krah tog pokušaja jer im je teško vjerovati da će se na poziv za sudjelovanje u referendumu odazvati potrebna većina. Dakle, Roko se uzalud trudi... 

Želiš prvi znati vijesti o Hajduku?

SD Hajduk
Naslovnica Hajduk