Scena Mozaik

Spavanje u genima

Je li rano ustajanje za neke ljude ravno mučenju? Znanstvenici razvili test krvi kojim možete dokazati da niste lijeni nego vam tijelo mrzi buđenje uz alarm

Spavanje u genima

Živimo u svijetu koji je puno ugodniji prihvatljiviji onima koji se bez problema mogu ustati rano, nego noćnim pticama. Osobe koje su budne do kasno u noć, a ujutro jedva ustaju često su optužene da su za stalni umor sami krivi, pa im se još dodaju opaske da su lijeni i neodgovorni... Međutim, u novije vrijeme pojavljuje se sve više znanstvenih istraživanja čiji rezultati govore drukčije. Još k tome u posljednjih nekoliko godina sve je više znanstvenika koji se bave proučavanjem cirkadijalnog ritma.

Podsjetimo, cirkadijalni ritam je zapravo bioritam ili dnevno-noćni rtiam koji je malo drukčiji za svakog pojedinca. Nedavno su znanstvenici razvili jednostavan test krvi, koji pomaže otkriti kakav je prirodni dnevni ritam neke osobe.

Cirkadijalni ritam određuje naša genetika

Nije samo naš mozak taj koji slijedi određeni cirkadijalni ritam, već je on karakterističan za svaku stanicu u našem tijelu. Ovo je jedan od ključnih otkrića do kojeg su došli znanstvenici posljednjih godina. Cirkadijalni ritam ne regulira nužno izmjena dana i noći, već se on generira na molekularnoj razini i zapravo je genetski uvjetovan. Iako cirkadijalni ritam utječe na brojne procese u našem tijelu, glavni mi je zadatak da nas "obavijesti", kada moramo biti budni i kada je vrijeme za spavanje. Dakle, jeste li jutarnji ili noćni tip u najvećoj mjeri ovisi o vašim genetskim predispozicijama. Stoga, osobe koje lako ustaju u ranim jutarnjim satima nisu ništa odgovornije od onih koje mrze jutra jer jednostavno imaju drukčiji cirkadijalni ritam.

Mnogi ljudi traže liječničku pomoć zbog cirkadijalnog ritma koji ne zadovoljava društvene norme. Riječ je o osobama koje primjerice teško zaspu prije dva sata ujutro, a kad im ujutro zazvoni budilica za odlazak na posao ili u školu, osjećaju se jako umorni. Mnogi dobivaju čak dijagnozu kao što je depresija ili anksioznost. No, budući da je cirkadijalni ritam "programiran" u svakoj stanici našeg tijela, moguće je analizom nekoliko stanica utvrditi kakav je cirkadijalni ritam neke osobe. Upravo to je omogućilo prof. Phyllis C Zee, neurologinji i voditeljici odjela za područje spavanja na Northwestern University, i njezinim kolegama da razviju vrlo jednostavan test za određivanje cirkadijalnog ritma.

U prošlosti su se doduše pojavljivali slični testovi, ali su bili mnogo kompleksniji i stoga nisu zaživjeli u praksi. Znanstvenici smatraju da bi novi test mogao između ostalog pomoći liječnicima da kod određenih bolesnika odrede optimalno vrijeme za uzimanje nekih lijekova. Još je važnije da će uz pomoć ovog testa mnogi ljudi moći dobiti dokaz da se ne mogu jednostavno naviknuti na rano ustajanje jer su ograničeni svojom genetikom. U tom slučaju ne pomaže nikakva terapija, jer noćne ptice nisu ni po čemu problematične, nego su takve od rođenja. U vezi s ovim otkrićem možda treba razmisliti i o tome je li normiranje koje većinu ljudi sili na rano ustajanje, zaista i optimalno.

Naslovnica Mozaik