Prilozi Auto moto

FRANKFURT MOTOR SHOW 2019. (IAA '19)

Električni automobili u totalnoj ofenzivi: bez obzira na izostanak određenog broja izlagača, sajam je donio niz noviteta

FRANKFURT MOTOR SHOW 2019. (IAA '19)

Novinarski dan na 68. međunarodnom salonu automobila u Frankfurtu, koji inače traje do 22. rujna, otkrio je sve što je bilo vrijedno vidjeti na toj velikoj smotri. Tu su se iskristalizirale dvije bitne stvari, od toga da sajmovi kao takvi postaju sve nezanimljiviji dijelu izlagača, a s druge strane električni automobili na frankfurtskoj fešti bili su u totalnoj ofenzivi.

Saloni u ovakvom obliku sve više gube svoj smisao jer je veliki broj etabliranih proizvođača otkazao sudjelovanje, tako da je ovaj put bilo klasično pokazivanje snage njemačke autoindustrije na domaćem terenu. Čini nam se da će, osim Ženeve koja je neutralna u svakom smislu, salon automobila u Parizu postati poligon za pokazivanje mišića francuskih proizvođača, a Frankfurt onih iz Njemačke.

Tako su ovogodišnji salon u Frankfurtu preskočili francuska grupacija PSA Peugeot Citroen i DS i alijansa Renault-Nissan zajedno s Dacijom, što je bilo svojevrsno iznenađenje. Međutim, obraz PSA grupaciji osvjetlao je Opel, koji su prije dvije godine kupili upravo Francuzi, a pokazali su električnu i potpuno novu „običnu“ Corsu, pa električnu rally Corsu, koja je prvi automobil takve vrste u svijetu, kao i Grandlanda X u hibridnoj verziji, te redizajniranu Astru.

Da čitatelji ne bi pomislili kako su samo Francuzi zaobišli ovu veliku manifestaciju, nabrojat ćemo samo neke od poznatih marki koje nisu bile u Frankfurtu: Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Nissan, Suzuki, Toyota, Mazda, Kia, Ford, Volvo, Subaru, Tesla... Glupo je dalje nabrajati, jer i u ovako okrnjenom sastavu frankfurtski salon, bez obzira na nešto smanjeni izložbeni prostor, ima što pokazati.

Očito neki nisu došli iz financijskih razloga jer izlaganje, navodno, po jednom brendu košta oko milijun eura. Istodobno, neki su se odlučili na posebne evente koji koštaju puno manje, a u fokusu zbivanja je jedan jedini automobil koji se predstavlja ciljanoj grupi novinara iz čitavog svijeta. Međutim, ostavimo se ove problematike i vratimo se 68. salonu automobila u Frankfurtu.

Ono što je puno važnije su izlagači koji su se udostojili doći na ovu veliku feštu i pokazati svoje novitete. Opći zaključak je da su se proizvođači okrenuli električnim pogonima i nultoj emisiji ispušnih plinova, sve za dobrobit ovog našeg planeta. Najbolji dokaz za to je električno izdanje Volkswagenovog modela I.D.3, koji bi trebao u vrlo skoro vrijeme postati varijanta popularnog Golfa, kojeg će pokretati struja.

Frankfurt 2019. bio je automobilistička izložba različitih tema, od kojih je najvažniji porast električnih i elektrificiranih automobila. Frankfurtski salon u posljednjih nekoliko godina nije bio među glavnim sajmovima automobila u tom pogledu, ali lansiranje Volkswagena ID.3, Porschea Taycan, Honde, Corse i drugih napravilo je to da je sajam prepun novih utjecajnih automobila za električnu proizvodnju, a ne kao zamišljenih koncepata. Spomenuti električni automobili bit će u prodajnim salonima u idućih 6 do 12 mjeseci.

Čak se i veliki Lamborghini priklonio ovom trendu svojim prvim hibridnim superautomobilom naziva Sian, koji raspolaže s 808 „konja“, i ova će izvedba sigurno zadovoljiti „benzinske“ fanove, kao i 592 KS snažan RS 7 Sportback, koji je stvorio Audi.

Po našem mišljenju, uz Lamborghini Sian, vrijedan oko 3,3 milijuna eura, koji će biti proizveden u samo 63 primjerka, koji su, usput rečeno, već rasprodani, najveće zvijezde 68. međunarodnog salona u Frankfurtu bili su Volkswagen I.D.3 – budući električni Golf, ali i stara terenska ikona u novom ruhu Land Rover Defender. Treba istaknuti i konceptnu izvedbu buduće BMW-ove serije 4 s potpuno drukčijim, rekli bismo dvostrukim bubrezima, kao i Mercedes-Benzovu viziju nove S-klase u bližoj budućnosti.

Bez obzira što je u Frankfurtu izlagalo tek dvadesetak ozbiljnijih proizvođača, ne može se kazati da nije bilo noviteta, ali i svjetskih premijera. Naravno, najjači su bili njemački premium proizvođači Mercedes-Benz i BMW, ali isto tako Volkswagenov koncern na čelu s Porscheom i Audijem, kao i neizostavnim Volkswagenom. Međutim, potrudio se i Opel, koji je predstavljao PSA grupaciju. Proizvođač s logom munje imao je što i pokazati jer je imao čak tri svjetske premijere.

To se u prvom redu odnosi na novu Corsu, kao i njezino električno izdanje, na čijem predstavljanju je bio i poznati nogometni trener Jurgen Klopp, koji trenutačno sjedi na klupi engleskog Liverpoola. Osim toga „opelovci“ su pokazali prvu električnu rally Corsu, jedino takvo vozilo u svijetu, kao i plug-in hibridnu verziju Grandlanda X.

Međutim, najviše pažnje privukao je izložbeni prostor BMW-a, te Mercedes-Benza. Bavarci su se na domaćem terenu predstavili u punom sjaju, pokazavši koncept buduće serije 4, koja se ističe totalno drukčijom maskom. Naime, karakteristični bubrezi su postali dvostruko veći i provlače se gotovo od poklopca motora pa do prednjeg branika. S ovim modelom coupeovske linije BMW se želi približiti legendarnim klasicima BMW 328 i BMW CSi.

U BMW-u tvrde da će proizvodna varijanta ovog automobila izgledati 85 posto poput prototipa kad stigne na tržište 2020. godine. Njemačka marka također je otkrila da planira seriju 3 distancirati na seriju 4, s kojom trenutno dijeli svoje temelje. U oči je prisutnim novinarima upadao i masivni BMW X6, SUV s coupeovskom linijom koji je i začetnik SUV crossover segmenta u premium klasi.

Temeljen na istim osnovama kao i novi X5, on ima niz benzinskih i dizelskih motora s najsnažnijim 4,4-litrenim twin-turbo V8, koji proizvodi 524 KS i 750 Nm okretnog momenta. BMW je također u Frankfurtu predstavio svoj hibridni sportski automobil Vision M NEXT, koji predstavlja pregled nove nadolazeće i8 zamjene. Pokreće ga 4-cilindarski benzinski motor s turbopunjačem i elektrificiranom prednjom osovinom, koja osigurava ukupnu snagu od 592 KS.

Konačni vrhunac IAA 2019., kada je riječ o Mercedes-Benzu, vjerojatno je Vision EQS, koji pokazuje pogled na buduće dizajnerske linije marke. I jedna stvar se zna već unaprijed - mnoge točke vozila naći će ne samo u serijskoj varijanti EQS-a, već vjerojatno i u nadolazećoj S-klasi 223 serije. Treba istaknuti i hibridnu plug-in verziju najmanjeg Mercedesa A-klase.

Osim toga, posjetitelji su mogli vidjeti novi Mercedes GLE Coupe, kao i njegovu AMG 53 verziju. Uz to, premijerno je prikazan i model GLB u „civilnoj“, ali i AMG 35 inačici. Dijeli isti 2,0-litreni 4-cilindarski benzinski motor s 302 KS, kao i AMG A 35, koji se spaja na osmostupanjski automatski mjenjač i Mercedesov 4MATIC sustav s pogonom na sve kotače. Najveća brzina je elektronički ograničena 155 km/h, dok mu za ubrzanje od 0–100 km/h treba 5,2 sekunde.

Hyundai je bio jedini korejski proizvođač koji je došao u Frankfurt, i to s ozbiljnim malim gradskim adutom – modelom i10, čiji motori su snage 67 i 84 KS. Osim obične verzije, Hyundai je predstavio i N verziju, koja izgleda sjajno, a ispod haube se krije 100 benzinskih „konja“. Za naše tržište od važnijih modela bili su novi Ioniq EV, koji ima 30 posto veću autonomiju, te Kona hibrid, čija potrošnja će biti puno manja nego u standardnoj verziji. Od japanskih brendova na frankfurtski auto salon došla je samo Honda, koja je predstavila svoj električni model.

Budući da će u prodaju stići početkom 2020. godine, najsnažnija verzija bit će opremljena vodeno hlađenim baterijama od 35,5kWh, električnim motorom od 152 KS i autonomijom po WLTP-u od 200 kilometara. Za razliku od većine kompaktnih električnih vozila, kod Honde je e-motor smješten na stražnjoj osovini, a snagu šalje na stražnje kotače, za što japanska tvrtka tvrdi da će pružiti dobru upravljivost i savršenu pristranost težine od 50:50.
Za kraj smo ostavili još jednu poslasticu – Poirsche Taycan Turbo S.

S najsnažnijom varijantom koja proizvodi 750 KS i 1050 Nm okretnog momenta, trebao bi zapapriti modelu Tesla S. Njegovo ubrzanje do „stotke“ iznosi 2,8 sekundi te postiže elektronički ograničenu maksimalnu brzinu od 2560 km/h. U ponudi će mu biti baterija od 93,4kWh, za koju Porsche kaže da će Taycanu omogućiti da se između napunjenosti prijeđe 410 kilometara.

Baterija se također može napuniti do 270 kW, što omogućuje dopunjavanje od pet do 80 posto kapaciteta za nešto manje od 23 minute. Taycan će se naći u prodaji sljedeće godine, a u početku će se lansirati s dvije inačice modela - Turbo i Turbo S, s cijenama od 11.858 funti i 138.826 funti.

Nedolazak velikoj broja poznatih izlagača iskoristili su Kinezi, koji su stigli na salon s prvim premium brendom Wey, predstavivši modele koji streme autonomnoj vožnji Wey-X i Wey-S. Uz premium kinesku marku, u Frankfurtu su se predstavili i tvrtka Byton s električnim SUV-om M-Byte, kao i Hongqi, koji će se pokušati probiti na europsko tržište.

 

Prvi Lamborghinijev hibrid

Sain je prvi Lamborghinijev hibridni automobil, a ujedno i najsnažniji model dosad. Ispod poklopca ovog futuristički dizajniranog monstruma nalazi se 6,5-litreni V12 motor, poznat iz Aventadora, a uz njega tu je elektromotor snage 34 KS, tako da ukupna snaga raste na 808 „konja“.

Ubrzanje do „stotke“ traje manje od 2,8 sekundi, dok je maksimalna brzina veća od 350 km/h. Cijena mu je 3,3 milijuna eura, bit će proizveden u samo 63 primjerka, kao posveta godini osnivanja kompanije.

 

Land Rover Defender

Upravo bi novi Defender, koji je bio ikona 20. stoljeća u terenskom smislu trebao postati to isto u ovom stoljeću, naravno, uz puno moderne tehnologije i vrhunske komunikacije, pri čemu će zadržati vrhunska terenska svojstva.

Sa značajkama koje uključuju niz načina za vožnju izvan ceste, niz sigurnosnih asistencija za vozače na cesti i funkcionalnosti ažuriranja softvera, novi Defender može se pohvaliti tehničkom specifikacijom o kojoj je originalni automobil mogao samo sanjati.

Defender je imao potpuni mehanički remont, s "95 posto" novom monokok šasijom, suvremenijim sustavom pogona na sva četiri kotača, novim zračnim ovjesom i superiornom ponudom benzinskih i dizelskih motora.

 

Mate Rimac u Frankfurtu

Premda Mate Rimac sa svojom tvrtkom „Rimac automobili“ nije izlagao u gradu na Majni, na salonskom prostoru smo susreli mladog gospodarstvenika.

Na naš upit što radi u Frankfurtu, kratko je odgovorio da se sastao sa svojim poslovnim partnerima poput Porschea i Hyundaija, koji u svoje električne automobile ugrađuju Rimčeve elemente. Inače, Porsche je nedavno povećao vlasnički udio u „Rimac automomobili“ na 15,5 posto, što je veliki podstrek za samog Rimca, ali i našu autoindustriju.

 

Kineski Byton

Kineski proizvođač električnih vozila Byton predstavio je u Frankfurtu potpuno novi i potpuno električni SUV s maksimalnim dometom po WLTP-u od 460 kilometara. Kada 2021. godine počne prodaja u Europi, nudit će se s izborom pogonskih pogona na stražnje ili sve kotače, s odgovarajućim izlaznim snagama od 268 KS i 402 KS.

Verzija s pogonom na stražnjim kotačima zahtijeva 7,5 sekundi, dok varijanta s pogonom na sva četiri kotača upravlja istim sprintom za 5,5 sekundi. Byton također kaže da će M-Byte biti dostupan s 100 kW brzim punjenjem kao standardom, što obećava da će osigurati 80-postotno punjenje u oko 35 minuta. Očekuje se da će početna cijena biti oko 45.000 eura.

Naslovnica Auto moto