Prilozi Auto moto

PORSCHE 911 GT3

Ulični sportaš s trkaćim genima

PORSCHE 911 GT3

Predstavljanjem prvog Porschea 911 GT3 u ožujku 1999. na salonu automobila u Ženevi za zahtjevne vozače sportskih vozila započela je nova era. 

Kao ni jedan Porsche 911 do tada, model GT3 je nosio potpis Odjela za utrke Porschea. Razvili su ga dvostruki svjetski prvak u reliju Walter Röhrl, inženjer za utrke Roland Kussmaul i Porsche specijalisti za moto sport iz Weissacha te je Porsche 911 GT3 donio agilnost na cestu koja je prikladna za vožnju na trkaćim stazama.

Od tada je taj vrhunski sportaš s dozvolom za cestovnu upotrebu sa svakom generacijom postao još brži, precizniji i dinamičniji - i s atmosferskim motorom, ručnim mjenjačem i stražnjim pogonom do danas najomiljeniji Porsche 911 svih čistunaca.

Trkaće verzije Porschea 911 GT3 ispisale su povijest moto sporta. Dio recepta uspjeha Porschea 911 GT3 bilo je stalno uključivanje iskustava i inovacija iz moto sporta u razvoj sljedeće verzije ceste. S naprednom trkaćom tehnologijom Porsche 911 GT3 je neposredno prije početka novog tisućljeća nastavio tradiciju koju je u 70-ima započeo s legendarnim Porsche 911 Carrera RS 2.7.

Prvi put, međutim, taj model nije dobio naziv RS za trkaći sport, već ime GT3 - ukazivanje na GT klasu u kojoj bi se trebale voziti moto sport verzije ovog modela. Vodom hlađen 6-cilindarski bokser motor novog sportskog vozila postizao je snagu od 360 KS. Takvu jedinstvenu snagu nije, međutim, omogućio samo bokser motor testiran na utrkama, već i fino usklađen cijeli paket. Podnica je spuštena za oko 30 milimetara, dok su kočnice pojačane.

Ručni mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa potječe iz Porschea 911 GT2. Markantan znak prepoznatljivosti njegova trkaćeg podrijetla bilo je fiksno stražnje krilo modela 911 GT3. Tko je želio, mogao je naručiti svoj 911 GT3 i u Clubsport varijanti, između ostalog s vijcima spojenim sigurnosnim kavezom.

Nakon velikog uspjeha prvog 911 GT3 Porsche je svake tri do četiri godine prezentirao novi evolucijski stupanj uličnog sportaša s trkaćim genima. Godine 2003. se snaga bokser motora uz korištenje bezstupanjskog podešavanja koljenastog vratila VarioCam popela na 381 KS. Po želji se GT3 sada mogao naručiti i s posebno snažnim Porsche keramičkim kočionim sustavom (PCCB).

Tri godine kasnije uslijedio je sljedeći skok snage na 415 KS. Prvi put je Porsche 911 GT3 sada imao aktivno vozno postolje sa sportski usklađenim Porsche Active Suspension Management (PASM). Kasnije 2009. su inženjeri povećali zapreminu 6-cilindarskog bokser motora na 3,8 litara i snagu na 435 KS. Potpuno novo dizajnirano stražnje krilo i potpuno pokriveno podvozje toliko su održivo povećali uzgon da se aerodinamički potisak u usporedbi s prethodnikom više nego udvostručio.

Za 50. rođendan Porschea 911 je na auto salonu u Ženevi 2013. svoju svjetsku premijeru slavila peta generacija modela 911 GT3. Motor i prijenosnik, karoserija i vozno postolje su bili kompletno novi. Pogonski sklop se sastojao od 3,8-litrenog atmosferskog motora snage 475 KS, po prvi put povezan s Porscheovim automatskim PDK mjenjačem.

Uz to je došla - također premijerno - aktivna stražnja upravljačka osovina. Svoju do sad posljednju fazu proširenja 911 GT3 je napravio 2017. U središtu razvoja je bio 6-cilindarski bokser motor čija je zapremina porasla na četiri litre, a snaga na 500 KS. Za puriste Porsche je uz to ima spremne dvije poslastice.

S jedne strane alternativno je bio uz PDK raspoloživ ručni mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa. A s druge strane 911 GT3 dolazi s decentnim Touring paketom kod kojeg je, među ostalim, fiksno stražnje krilo zamijenjeno automatski promjenjivim spojlerom.

Naslovnica Auto moto