Prilozi Auto moto

GENEVA MOTOR SHOW

Rapsodija noviteta za svačiji džep: moramo priznati kako su mali 'ukrali' šou velikanima

GENEVA MOTOR SHOW

Na europskoj, pa čak i svjetskoj prijestolnici salonskog izlaganja automobila, na 89. izdanju Geneva Motor Showa "sukobili" su se bogati proizvođači nasuprot onih velikoserijskih, gradskih i masovnih modela.

Konkretno na jednoj strani bili su Bugatti, Lamborghini, Ferrari, Koenigsegg... sa svojim moćnim i prestižnim modelima koji pršte od snage i za koje treba izdvojiti i nekoliko milijuna eura, a na drugoj svjetske premijere malih, lako dostupnih gradskih vozila, kao što su Peugeot 208, Renault Clio, Škoda Scala...

I odmah moramo priznati kako su mali "ukrali" šou velikanima pri čemu je još jednom došlo do izražaja raslojavanje i razlika između bogatih i "siromašnih", odnosno onih s velikom serijskom proizvodnjom.

Mi Hrvati možemo biti ponosni na tvrtku Rimac automobili iz Svete Nedjelje koja je predstavila unaprijeđenu verziju koncepta C_Two s još boljim performansama. Kao što je poznato, radi se o električnom automobilu s četiri elektromotora, po dva na svakoj osovini, a koji razvijaju nevjerojatnih 1914 KS uz okretni moment od još nevjerojatnijih 2300 Nm.

Do "stotke" ubrzava za 1,97 sekundu, dok mu za ubrzanje do 300 km/h treba 11,8 sekundi. Baterije su kapaciteta 120 kWh što mu omogućava autonomiju od 550 kilometara po novom WLTP sustavu, odnosno 650 kilometara po starom NEDC sustavu. Na presici Mate Rimac je istaknuo da će tijekom 2020. godine krenuti sa serijskom proizvodnjom

– Iznimno sam ponosan što opet u Ženevi predstavljam svoju tvrtku i svoju zemlju, no ovog puta ne s novim modelom automobila već s proizvodnom komponentom, šasijom od kompozitnih materijala, iznimno laganom i čvrstom, koja će nama, ali i drugim proizvođačima poslužiti kao osnova za osmišljavanje velikog broja najnaprednijih električnih automobila – kazao je Mate Rimac okupljenim novinarima na prvom danu 89. Geneva International Motor Showa.

Nije propustio prigodu još jednom pohvaliti praktično sve zaposlenike svoje tvrtke čiji se proizvodi, kako je ponosno istaknuo, nalaze u nizu automobila predstavljenih upravo u Ženevi. K tome, a zanimalo je mnoge, C_Two dogodine prestaje biti konceptnim automobilom, starta njegova serijska proizvodnja i prve isporuke. Svakako, bit će to razlog za osmišljavanje novih modela, tako da je Rimac još jednom potvrdio svoje sve značajnije participiranje na velikoj automobilskoj sceni.

Štoviše, a to se moglo vidjeti i na svakom koraku ovogodišnje Ženeve, mnogi u njemu vide i jednog od najvažnijih mladih lidera novog doba globalne mobilnosti. Tvrtki iz Svete Nedjelje na štandu se poklonio i Nico Rosberg, aktualni svjetski prvak u formuli F1, koji se pet dana nakon osvajanja naslova na iznenađenje svih povukao sa scene.

Ipak, po našem mišljenju najsjajnija zvijezda salona bio je Bugatti "La Voiture Noire" (crni automobil). Riječ je o unikatnom primjerku "složenom" na bazi modela Type 57 SC Atlantic, koji je osnivač ove marke izgubio u Drugom svjetskom ratu, i moderne izvedbe Divo. Ne samo što je ovaj Bugatti zasjenio konkurenciju izgledom, nego ih je potukao i cijenom od 16,7 milijuna eura. Toliko je anonimni kupac platio automobil, čija je cijena bez poreznih davanja oko 11 milijuna eura.

Karoserija ovog crnog automobila napravljena je ručno iz karbona, a pokreće ga 8,0-litreni W16 koji razvija 1500 konjskih snaga i ima okretni moment od čak 1600 Nm. "La Voiture Noire" je nevjerojatan izgledom, performansama i svim ostalim detaljima, ali sumnjamo da ćemo ga više vidjeti ovako uživo.

Vratimo li se u sferu klasike, najveću je pažnju privukla Mazda CX-30!

Konačno se, naime, na jednom salonu automobila dogodila prava premijera, prvo viđenje nekog modela, a u ovom je slučaju riječ bila o kompaktnom crossoveru, koji nikad prije nije bio predstavljen. Ona nije zamjena za CX-5, a još će manje eliminirati CX-3.

Naprosto, CX-30 je karika koja je nedostajala u ponudi, tako da je Mazda postala još konkurentnijom unutar premium segmenta kojem sve više pripada. Oznaku CX-30 dobila je kako ne bi izazvala zabunu među potencijalnim kupcima zbog toga što je prije dvije godine za kinesko tržište lansiran model CX-4 koji dijeli platformu s CX-5.

U živo se prvi put moglo vidjeti i nove generacije Renaulta Clio kao i Peugeota 208. U nekom masovnijem smislu, upravo su ta dva automobila najveći hitovi salona. Clio je nastavio svoj evolutivni niz, no mora se primijetiti kako je značajni naglasak stavljen na daljnji rast kvalitete, koja se posebno lijepo očituje u unutrašnjosti. Na jako je dobar način riješena i središnja digitalna jedinica, veliki LCD ekran pomoću kojeg se upravlja s većinom komponenti.

O novom Cliju ne treba trošiti puno riječi. Dugačak je 4,05 metara, ima veliki prtljažnik od 391 litru. Vozi na novoj platformi s klasičnim benzincima 1.0 (60 i 75 KS) potom turbobenzincem 1.0 (100 KS) i 1.3 (130 KS), te hibridom (130 KS). Dizelaš 1,5-litreni ojačan je na 115 KS.

Peugeot je pak s novom generacijom 208 još hrabrije zašao u sportske vode. Prava mala, slobodno možemo reći, i poprilično luksuzna jurilica. Stilski, autonomni miks onog najboljeg što se očituje kod današnjih noviteta sa znakom lava. Bilo da je riječ o limuzinama poput 508 ili crossoverima.

Nova 208-ica bit će pokretana benzinskim i dizelskim agregatima, ali će imati i električni pogon s kojim će moći prevaliti oko 340 kilometara. Riječ je o elektromotoru sa 136 KS i 260 Nm okretnog momenta, uz bateriju kapaciteta od 50 kWh. Francuski gradski mališan je narastao te je čak 9 centimetara duži od prethodnika, dok mu je krovna linija tri centimetra niža.

Treća su uzdanica scene noviteta, prvi put prikazanih uživo, privlačni Škodini modeli Kamiq i Scala. Prvi je najmanji izdanak crossover scene te tvrtke koji je započeo s Kodiaqom, dok je Scala prvi pravi u cijelosti kompaktni hatchback češke tvrtke. Vrlo pristalo, ne pretjerano nametljivo, ali sasvim sigurno – stotinama tisuća postat će novim pratiteljima na četiri kotača.

Naime, do sada Škoda nije imala konkurenta Golfu, jer je Octavia bila "pola broja" veća. Jako su veliku površinu zauzimali i ostali proizvođači iz VW koncerna – Volkswagen, Audi i Porsche, a kod njih je posebni naglasak stavljen na pokretačku snagu budućnosti. Električnu, naravno. Audi je izložio konceptni model Q4 e-tron koji puca od snage i ima doseg od 450 kilometara, te stiže na tržište 2020. godine.

Dugačak je 459 centimetara, a vozi se na novoj modularnoj platformi MEB međuosovinskog razmaka od 277 centimetara. Konceptni primjerak ima dva elektromotora ukupne snage 306 KS (sprijeda 102 KS i straga 204 KS). Volkswagen je predstavio najsnažniju R verziju popularnog crossovera T-Roca koji pokreće 2,0-litreni TSI agregat "napucan" na 300 KS i 400 Nm okretnog momenta, uz 4Motion pogon na sve kotače i automatski 7-stupanjski DSG mjenjač s dvostrukom spojkom.

Jako je ugodno iznenađenje priredio i Alfa Romeo. Predstavio je model Tonale, nazvan prema mnogima omiljenom skijalištu i planinskom prijevoju Passo Tonale, koji je nedaleko od Madonne di Campiglio, što zalazi u zonu kompaktnih crossovera. Pročišćenih linija, moderniji od Stelvija iako – kad se od koncepta pretvori u "seriju" najvjerojatnije će biti riječ o "smanjenom Stelviju".

Baš kao što je to i u stvarnom svijetu, u poimanju dva mitska talijanska planinska prijevoja. Izdvojili bismo još i indijskog Tatu koji je doživio nevjerojatan napredak. Sudeći prema viđenom, unutar B i C segmenta te crossovera tog razreda mogao bi postati itekako privlačan i europskim kupcima.

Citroën osim konceptnog modela Ami One nije imao nekih noviteta, ali je zanimljivo da je posebnom izložbom starih automobila od kojih je najzanimljiviji bio "spaček" obilježio stotu obljetnicu postojanja marke s "double chevronom".

Mitsubishi je pokazao kako će izgledati nova generacija kompaktnog SUV-a ASX-a. Kad su u pitanju modeli iz premium segmenta Mercedes-Benz se predstavio inačicom CLA Shooting brakea, kao i redizajniranim GLC SUV-om modelom. BMW je uz poznate modele pokazao električne verzije "trojke" (330e) i "sedmice" (745e).

Velik su prostor zauzeli i japanski proizvođači. Oni Ženevu vole i ne odustaju od nje. Pa iako nisu imali pretjeranih noviteta, Toyota i Honda su se raskrilili. Honda recimo nije nikad imala veći prostor, a zapravo je od noviteta imala dorađene izvedenice HR-V i CR-V crossovera. I već viđeni električni gradski prototip. Toyota je naglasak stavila također na izvedenice, na cjeloviti povratak naziva Corolla, dok se Suzuki nastavlja razvijati u poznatom smjeru.

Možda je ipak najintrigantniji bio Nissan. Svakako i zbog izlaganja Italdesignova viđenja njihova super automobila GT-R, čija je nabavna vrijednost 990 tisuća eura, ali još i više zbog toga što se konceptom IMQ željelo pokazati kako će uskoro izgledati njihovi automobili, posebno nova, treća generacija Qashqaija. Koncept IMQ pokazao je kako benzinski motor ne mora biti glavna pokretačka jedinica.

Jer u ovom slučaju 1,5-litreni benzinac služi kao generator za proizvodnju struje kojom se puni baterija iz koje se napaja elektromotor i snaga prenosi na prednje kotače. Pojavili su se i novi proizvođači koji zalaze u zonu luksuza – Seatova izvedenica Cupa i Polestar koji je dodatni glamurozni iskorak švedskog Volva.

Ono što je također bilo evidentno s ove prestižne automobilske smotre je izostanak niza znanih proizvođača, prije svih istaknimo gigante, poput Opela, Forda ili Hyundaija – ali je zato došla prava vojska znanih tunera, proizvođača elektromobila kao i onih koji su vrlo duboko zašli u definiranje autonomne vožnje. Onih dakle koji su razmišljanjem jako blizu – Rimcu.

Primjerice Pininfarina, Pagani, Koenigsegg.... Fascinantni proizvodi koji u pravilu u nabavi imaju cijenu u milijunima eura. Na neki način svi su oni zavladali Ženevom. Kao da se automobilski svijet podijelio na dva pola: bogati i moćni izlažu na salonu, masovni proizvođači uglavnom koriste digitalne komunikacijske kanale i svoje prodajne salone.

Gdje, osim na najprestižnijim salonima, primjerice, vidjeti Koenigsegg Jesko, najnoviji model ovog švedskog proizvođača nazvan po ocu osnivača tvrtke, čija snaga doseže skoro 1300 "konja". Nigdje. Stoga, čini nam se, taj ultraluksuz će postati novim salonskim smjerom, novim modalitetom privlačenja posjetitelja. Dolazit će kako bi se divili, a ne da bi odabrali što će kupiti.

Strogim odvajanjem došli bismo realno do nekih 40-ak svjetskih premijera koje predstavljaju u cijelosti novi proizvod jer se u premijere broje i redizajni, novi pogonski agregati, a sve je više hibridnih automobila, kao i koncepti koji kao takvi nikad neće stići do serijske proizvodnje. Kako god gledali na činjenicu da se zadnjih godina dio proizvođača ograđuje od sajamskog izlaganja, u smislu većeg broja premijera itekako se osjeti njihov izostanak.

 

Putinova 'oklopljena' krstarica

Uz Rimca koji je i ove godine bio jako privlačan medijima, značajnu su pažnju privukli i – Rusi. I to ne bilo koji već tvrtka Aurus, koja svojim impozantnim automobilima zadovoljava potrebe za sigurnom mobilnošću njihova predsjednika Vladimira Putina. Riječ je o Senatu, automobilu koji je, od otvaranja salona u ranim jutarnjim satima pa sve do pompozna predstavljanja poslijepodne s konferencijom za mnogobrojne novinare, bio ne pokriven klasičnim automobilskim prekrivačem već zatvoren u posebnu "sobu".

Čitav prostor, a riječ je o nekoliko stotina kvadrata izložbenog prostora, bio je zaklonjen s desecima metara crnih, neprozirnih zavjesa. Kad su se one razmaknule, jedan je model, zlatni, bio u "predvorju", dok je predsjednički, crni, bio u posebnoj "sobi" u koju se novinare puštalo "na kapaljku". Stvorila se na taj način dodatna tenzija, ionako nestvarno predimenzionirani automobil djelovao je – još većim.

Franz Gerhard Hilgert, direktor Aurusa koji posluje unutar velikog automobilskog koncerna Sillers, bio je jako tražen, a njegovi su stavovi kako Aurus Senat neće biti samo ruski klasik već će se prodavati i izvan granica te države. Plan prodaje ovog vozila, koje se može prirediti i kao pravi "oklopnjak", je čak 10 tisuća komada. U ponudi je uz klasičnu verziju i model Limousine čija je dužina nevjerojatnih 6,6 metara. Snaga motora koji ih pokreće je 590 KS.

 

Kad starci prolupaju

Zahvaljujući izostanku većeg broja izlagača, na GIMS-u su dobili priliku izlagati neki od čuvara automobilske povijesti. Posebno se impresivno u tome iskazao talijanski Abarth koji je izložio jedan jako lijepi dio svoje povijesti.

U svim klasama, pa tako i onima koje su jurile hrvatskom automobilskom scenom sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Drugi dio priče, s nekoliko automobila od famoznog Traction Avanta nadalje, upriličio je Citroeën. On je zapravo u Ženevu dovezao dio svoje izložbe, nedavno prezentirane u Parizu, i to posvećene 100.
rođendanu te inovativne francuske tvrtke.

Na kraju, kao najimpresivniji dio starodobnoga voznog parka ovogodišnje Ženeve, predstavio se proizvođač znamenitih satova Tag Heuer. I sjećanje na povijest pobjeda u kojima je sudjelovao, pa tako i na ruci (ne)umrlog američkoga glumca Stevea McQueena.

 

Naslovnica Auto moto