Prilozi Auto moto

LEXUS UX

Japanski urbani crossover pravo je osvježenje u kompaktnom premium segmentu

LEXUS UX

Lexus je obogatio ponudu kompaktnih premium modela novim urbanim crossoverom UX, pri čemu je slovo U kao urbani smjer, a X-over jednako je crossover.

S obzirom na to da je riječ o Toyotinu luksuznom brendu, japanski stručnjaci su se bazirali na hibridni pogon i benzinski agregat, dok se dizelaš uopće ne proizvodi niti ga ima u ponudi.

Urbani crossover konstruiran je na način da se vozi kao hatchback sa svim njegovim karakteristikama, dok je istodobno atraktivan dizajn na tragu crossovera. Težište automobila je spušteno čime se dobilo na dinamičnosti, upravljivosti i većoj stabilnosti.

Također, u ovom automobilu se može sjediti i niže nego u drugim crossoverima zahvaljujući konstrukciji gdje se sjedalo vozača, kao i upravljač mogu podesiti puno niže nego kod ostalih konkurenata. Istovremeno, UX je prvi Lexusov model napravljen na novoj GA-C platformi koja omogućava razvoj budućih modela pri čemu se vodilo računa da podvozje bude prilagođeno hibridnim pogonskim sustavima.

Lexus UX može se pohvaliti inovativnim dizajnom gdje do izražaja dolazi prednji kraj s velikom crnom maskom u obliku pčelinjih saća koji asociraju na snažan identitet ovog crossovera. Na stražnjem dijelu, koji je ipak manje atraktivan dominira svjetlosna linija koja spaja stražnja svjetla, a napravljena je u LED tehnologiji s čak 120 dioda.

Prilikom dizajniranja vodilo se računa o aerodinamici, naročito zbog hibridnog pogonskog sustava tako da su stražnja svjetla izrađena u obliku peraje, kako bi zrak strujao kroz njih a ne preko. Isto tako iznad blatobrana su otvori za zrak radi manjeg otpora, a prvi put u svijetu dizajnirane su aluminijske felge za nesmetan protok zraka.

Unutrašnjost je vrlo kvalitetno izrađena, upravo kako se to i očekuje u jednom vozilu premium segmenta. Na kožnim sjedalima korišteni su Takumi šavovi, koje izrađuju ručno stari Lexusovi majstori. U kokpitu u oko odmah upadaju osvijetljeni otvori ventilatora za zrak.

Prilikom dizajniranja unutrašnjosti Lexusovi stručnjaci su primijenili japansku filozofiju građenja kuće koja počinje iznutra prema vani, a poznata je pod imenom Engawa arhitektura.

Kad su u pitanju pogonske jedinice Lexusov urbani crossover raspolaže s 2,0-litrenim 4-cilindarskim benzincem, snage 171 KS i okretnog momenta od 205 Nm, oznake UX 200, te samopunećim hibridnim sustavom koji kombinira spomenuti benzinski atmosferski agregat i elektromotor.

Dvolitreni benzinac je najbolji u klasi s termalnim opterećenjem, te je sa 112 kg među najlakšima u klasi. Osim novog motora i baterije, povećana je efikasnost hibridnog sustava i kontrolne jedinice koja daje bolji osjećaj kod linearnog ubrzanja.

Oznaka za crossover s hibridnim sustavom najnovije četvrte generacije je UX 250h, s tim što može biti s prednjim ili pogonom na sve kotače u kombinaciji s automatskim CVT mjenjačem. Kod pogona na sve kotače (E-Four) UX ima i drugi elektromotor koji je smješten na stražnjoj osovini i prema potrebi prebacuje moment i snagu na stražnje kotače.

U hibridnoj kombinaciji 2,0-litreni benzinac raspolaže sa 152 KS pri 6000 “điri” i 190 Nm okretnog momenta između 4400 i 5200 “điri”. Permanentni magnetni elektromotor koji služi kao generator ima izlaznu snagu od 109 KS i 202 Nm okretnog momenta. U konačnici samopuneći hibridni sustav u Lexusu UX proizvodi 184 konjske snage.

U kombinaciji s prednjim pogonom ubrzava do “stotke” za 8,5 sekundi, a s pogonom na sve kotače za 8,7 sekundi. Maksimalna brzina kod obje inačice je 177 km/h. Japanci su već izračunali kombiniranu potrošnju po WLTP standardu i ona iznosi 5,3, odnosno 5,8 l/100 km za inačicu s prednjim, odnosno s pogonom 4x4.

To je ekvivalent emisiji CO2 od 120, odnosno 131 g/km. Prema koreliranom NEDC sustavu prosječna potrošnja je znatno manja, tek 4,1 za inačicu s prednjim pogonom i 4,4 l/100 km za verziju s pogonom na sve kotače, odnosno 94 ili 101 g/km CO2.

Upotrebom velike količine aluminija i čelika visoke čvrstoće u Lexusu UX poboljšane su performanse i pojačana pasivna sigurnost, te zvučna izolacija. Urbani crossover opremljen je i drugom generacijom Toyota Safety Sense plus sustava koji je u odnosu na prethodnu generaciju bogatiji i s više sigurnosnih elemenata.

Pre-Collison System, osim izbjegavanja sudara, može uočiti pješaka i biciklista u noćnim uvjetima, dok adaptivni sustav dugih svjetala automatski gasi dio svjetlosnih zraka kako ne bi zasljepljivao vozača iz drugog smjera.

Tu je i sustav za praćenje vozne trake, odnosno ne dopušta izlazak iz trake, a adaptivni tempomat samo je još jedan korak prema poluautonomnoj vožnji. U višim paketima opreme Lexus UX je opremljen i adaptivnim varijabilnim ovjesom.

Posebna inačica ovog modela je UX F Sport koja ima jedinstven paket opreme sa specifičnom metalnom značkom, kao i specifičnim oznakama na upravljaču, 18-colnim alu naplatcima, te F Sport ovjesom.

Japanci vjeruju da će tijekom ove godine u Europi prodati oko 25.000 primjeraka Lexusa UX, od čega bi čak 90 posto moglo biti s hibridnim pogonom. Početna cijena ovog modela u Njemačkoj je 36.500 eura.

 

Prtljažnik obujma 320 litara

Bez obzira na to što je crossove dužine 449,5 centimetara zadržao je međuosovinski razmak od 2670 mm kojim raspolaže i Toyotin hibridni kompakt C-HR. Stoga na stražnjim sjedalima nema previše mjesta za odrasle osobe, a prtljažnik je kapaciteta od 320 ili 285 litara, ovisno da li se radi o hibridnoj verziji s prednjim i pogonom na sve kotače.

Baterija, koja je sada puno većeg kapaciteta i lakša, smještena je ispod stražnjih sjedala, što također utječe na obujam prtljažnika. Međutim, kod Lexusova crossovera stražnja klupa je klizna, pa ako se pomakne prema naprijed obujam prtljažnika raste na 438, odnosno 401 litru.

Naslovnica Auto moto