Prilozi Auto moto

PREGLED DOGAĐANJA U 2018.

Svi su ludi za crossoverima, električni auti Europljanima sve zanimljiviji

PREGLED DOGAĐANJA U 2018.

Godina koja ostaje za nama može se smatrati prijelomnom zbog korjenitih promjena koje nam donosi najprije 2019., ali još i više izlazna 2020. godina, i to kao ona u kojoj definitivno ulazimo u razdoblje koje će, kad je svijet na četiri kotača u pitanju, promijeniti sve desetljećima poznate odnose na svim stranama svijeta.

Ono što je također evidentno, automobilske migracije snažno su izražene i u suprotnom smjeru jer Zapad nastavlja snažnu “okupaciju” Istoka. Svi europski proizvođači svoju egzistenciju ili opstanak pokušavaju osigurati u Kini.

Promjene su to, kako one zapadne u koje rubno ulazi i Hrvatska, prvenstveno zahvaljujući činjenici da se nalazi unutar EU-a, nikako ne po platežnoj moći, tako i one istočne u kojima snažna motorizacija Kine, ali vrlo brzo i Indije, donosi korjenite promjene u načinu distribucije i potrošnje nafte.

Europa se u svom zapadnom dijelu snažno okreće prema električnoj mobilnosti, kao i Kalifornija u SAD-u. Automobili na klasični pogon, gdje će biti sve manje dizelaša, a sve više hibrida, okrenut će se također istoku Starog kontinenta. Tu bismo mogli govoriti i o tržištu bivšeg Sovjetskog Saveza, te naročito Kine.

Indija dolazi na red za nekoliko godina, sve su šanse da će upravo ona, kada govorimo o velikim državama, već 2019. biti najbrže rastuća svjetska ekonomija, što će prirodno sobom donijeti porast standarda kao i zamah prodaje automobila. U smislu masovne motorizacije obje će sile koristiti prvenstveno manje i jednostavnije, te tehnološki starije benzinske motore.

Hrvatska je negdje između svega navedenog. Električni automobili su i dalje “svjetsko čudo”. Preskupi su i ne donose “računicu” oko povrata uloženog. Istina, i njihova cijena polako pada, baš kao što se povećava i broj mjesta za punjenje, ali i dalje prodaja hibridnih i električnih automobila ne doseže razinu od dva posto ukupne prodaje. Ipak, ekskluzivnost s masovnom proizvodnjom postaje dostupnost.

Očekuje se da će se procesi paralelno odvijati, cijene na niže, broj punionica na više, tako da će i Hrvatska polako, ali sigurno, hvatati priključak za državama poput Francuske i posebno Njemačke, kod kojih je električna revolucija itekako krenula. Volkswagen kreće u promjenu strukture proizvodnje. Unutar pet godina odnos električnih i konvencionalnih motora u automobilima će se kretati od 20:80 posto do, zaključno 2025. godine, 80:20 u korist električnih motora.

Kod Seata i posebno Škode omjer će ostati suprotan, pa i još naglašeniji u korist benzinaca i hibrida, dok će dizelaši polako nestajati. Samim time jasno je, uzmemo li za primjer Škodu, gdje će se teritorijalno rasprostirati Volkswagen, Audi i Porsche, a gdje ta sve bolja i bolja češka marka zauzimati sve više konvencionalnog prostora.

Godina koja je za nama najavljuje velike odluke, dok je sama po sebi u modelskom smislu, izuzmemo li crossover dominaciju, bila jedna od sasvim uobičajenih. Istina, vratimo li se na hrvatski teritorij, jasno je kako se i tržište u velikoj mjeri oporavilo.

Prodaja se polako vraća navikama koje smo već pomalo zaboravili u prošlom desetljeću, što je svakako podatak koji itekako veseli. Ono što nije baš dobro prihvaćeno na domaćim prostorima podatak je o prelasku na novi, WLTP sustav mjerenja ispušnih plinova, kao i sveopćeg zagađenja koje dolazi od strane automobilskog svijeta.

Mjerenja su znatno postrožena, odvijaju se u novim, realnijim uvjetima, tako da su i emisije ugljikova dioksida znatno više. Za sada se ta mjerenja ne reflektiraju na porezni sustav, odnosno na trošarine, no kad do toga dođe, a nije isključeno da će u potrazi za nikad dostatnim proračunskim sredstvima država i za time posegnuti, automobili bi mogli poskupjeti za nekoliko postotaka, što bi opet prouzročilo pad prodaje.

A to nije, kako se često krivo i površno misli, samo udar na proizvođače i trgovce, nego je to udar i na sigurnost voznog parka i prometa uopće. Stari automobili, a hrvatski vozni park je u prosjeku sve stariji i stariji, treba i dalje godine i godine osvježenja novim automobilima, kako bi se u nekim budućim godinama smrtnost na cestama do kraja smanjila.

U godini kojoj istječu posljednji dani najbitniji podatak je da su crossoveri manjih gabarita u cijelosti ovladali zapadnoeuropskim tržištem. I u Hrvatskoj su sve brojniji, no kako zbog njegove cijene, a ona je u pravilu slična kompaktnim automobilima, većina i dalje bira klasične predstavnike B ili C segmenta.

Crossoveri su naprosto ovladali proizvodnim linijama, a od njih uz korejske Hyundai Konu i i KIA Stonic, koji su predstavljeni početkom godine, najviše prostora zauzimaju predstavnici Volkswagen koncerna. Primjerice, VW T-Roc odnosi iznimni dio prodajnog kolača u tom segmentu, a s obzirom da je nedavno predstavljen, VW T-Cross tek čeka osvajanje tržišta.

I ostali su u tom koncernu jako dobro poslovali, posebno Škoda Karoq, nešto manje Seat Arona, a okrenemo li se francuskim granicama, uočavamo da je dio PSA koncerna postao i Opel. Na taj je način učinjeno još jedno “svetogrđe”, ali što je tu je. Automobil s logom munje postao je “francuz”.

 

Francuski proizvođači

U PSA koncernu noviteti su “ludo space” automobili, trojka Berlingo, Combo i Rifter, dok SUV Peugeot 3008 ruši sve prodajne rekorde. Kad smo već kod marke s logom lava, sve poklonike svijeta na četiri kotača oduševio je i model 508.

Citroen i Opel se pak vrlo dobro snalaze s prodajom C3 u običnoj i Aircross verziji, kao i s “munjevitim” crossoverima Crosland X i Grandland X. U Renaultovu paketu danas su još i Nissan te Dacia, kao i Mitsubishi.

Ono što je u čitavoj toj priči privuklo najviše pažnje jest Dacia Duster, koja je u svojoj drugoj generaciji postala u cijelosti zaokruženim proizvodom koji donose odličan omjer uloženog i dobivenog.

Nijemci i japanci

Mercedes i BMW su se odlučili nadmetati do te mjere da iza sebe ostave sve ostale marke i modele automobilskog svijeta. U tome je posebno agilan Mercedes koji s A i B klasom oduševljava poklonike “limarije s dušom”.

U zadnjim mjesecima godine pojavio se i još jedan izniman automobil – nova generacija Ford Focusa. Tehnološki i dizajnerski donosi daljnji napredak i osvaja sve moguće nagrade.

U godini koja dolazi sasvim lijepe rezultate ostvarivat će i nedavno predstavljena Mazda3 jer je u cijelosti vidljivo kao je i ona postala – premium kompakt. Treba istaknuti i novu generaciju Honde CR-V, koja se nedavno pojavila i kao hibrid, baš kao i to da je Toyota eliminirala Auris te svojim jako dobro prodavanim kompaktima vratila tradicionalni naziv – Corolla.

Naslovnica Auto moto