Novosti Hrvatska

DOSEG OVLASTI

Kopira li Škoro prvog hrvatskog predsjednika? Ustavni stručnjak dr. Mato Palić: Tuđman je imao neusporedivo jači položaj. Ovo što Škoro želi je drukčiji model; Evo koje su razlike...

DOSEG OVLASTI

Miroslav Škoro, zapravo, ne kopira Tuđmana.

Na račun pjevača koji je odlučio okušati se u utrci za predsjednika Republike posljednjih se dana slila prava salva kritika. Većina njih na dušu mu je stavljala da Škoro, zapravo, agitira za autokratski sustav i polupredsjednički model. Onakav kakav je, u doba svoje najveće moći, u Hrvatskoj inaugurirao Franjo Tuđman.

Ustavni stručnjak dr. Mato Palić ističe da Škoro očito želi ojačati poziciju predsjednika Republike, ali ne i u Hrvatsku ponovno uvesti polupredsjednički sustav.

– Tuđman je imao neusporedivo jači položaj. On je, sukladno svojim ovlastima, imenovao premijera i ministre. To je jača ovlast od stavljanja veta na zakon i njegova slanja na Ustavni sud – objašnjava Palić.

Ovo što Škoro želi je, prema njegovoj ocjeni, drukčiji model od Tuđmanova. Prvi hrvatski predsjednik nije imao ovlast imenovati suce Ustavnog suda, raspisati referendum bez premijera, niti staviti veto na zakon do odluke Ustavnog suda.

'To nije prepisivanje'

– To nije prepisano iz starog Ustava. Škoro želi ojačati položaj predsjednika države u kompletnom sustavu, i prema Vladi, i prema Saboru, kojemu može zaustaviti zakon, a može utjecati i na izbor ustavnih sudaca. Što Tuđman, barem formalno, nikad nije imao.

No, to nije ulazak u polupredsjednički sustav, jer u njemu predsjednik imenuje premijera, a parlament ga potvrđuje. Ovdje to nije slučaj – ističe ovaj ustavni stručnjak. Pritom podsjeća da je Hrvatska ustavnim promjenama iz 2000. iz polupredsjedničkog prešla u parlamentarni sustav.

– Devedesetih je francuska Peta Republika poslužila kao uzor, a 2000. je zapravo predsjednik razvlašten – napominje Palić.

Škoro se, zalažući se za povećanje predsjedničkih ovlasti, referirao i na neke anomalije na koje su tijekom svojih mandata upozoravali i Stipe Mesić i Ivo Josipović.

U niz navrata na stolu je bio sljedeći argument: nelogično je da predsjednik Republike, kao izravno izabrani dužnosnik, mora potpisati zakon s kojim se ne slaže prije nego što Ustavni sud donese odluku o njegovoj ustavnosti ili neustavnosti. Ili da ga premijer voza kao malu bebu kada on zatraži sazivanje sjednice Vlade.

– Ni Mesić ni Josipović nisu rekli ništa negativno o ovoj Škorinoj inicijativi, jer su i sami bili u takvim pozicijama – smatra Palić, napominjući da je do ustavnih promjena koje predlaže Škoro još dalek put.

Prvo, naime, treba pobijediti. Tek nakon toga može krenuti u bitku za novi Ustav.

 

PARALELE

Tuđmanove ovlasti

- IMENUJE I RAZRJEŠUJE PREMIJERA
- IMENUJE I RAZRJEŠUJE MINISTRE NA PRIJEDLOG PREMIJERA
- POSTAVLJA VELEPOSLANIKE
- MOŽE SAZVATI SJEDNICU VLADE
- IMENUJE PET ZASTUPNIKA U ŽUPANIJSKI DOM SABORA
- POTVRĐUJE NA IZBORIMA IZABRANOGA GRADONAČELNIKA ZAGREBA

Škorini prijedlozi

- PREDSJEDNIK MOŽE RASPISATI REFERENDUM BEZ SUGLASNOSTI PREMIJERA
- PREDSJEDNIK MOŽE SAZVATI SJEDNICU VLADE
- TREBA IMATI MOGUĆNOST VETA NA ZAKON DO ODLUKE USTAVNOG SUDA
- MOŽE PREDLAGATI SUCE USTAVNOG SUDA

 

Naslovnica Hrvatska