Novosti Biznis

kad malo znači puno

Vlasnica tvrtke koja savjetuje male iznajmljivače govori o trendovima u obiteljskom turizmu i naglašava: Nije sve u novcu, postoji mnoštvo sitnica koje ponekad mogu značiti više i od bazena

kad malo znači puno
Anamarija Cicarelli
Anamarija Cicarelli

- S obzirom da su naši klijenti iznajmljivači koji ulažu u kvalitetu svojih objekata i svog poslovanja te su kao takvi iznimno zadovoljni sezonom, teško mi je govoriti o slaboj sezoni. Ne sumnjam da ima i onih koji su nezadovoljni – kaže Anamarija Cicarelli, direktorica tvrtke "Interligo", odgovarajući na naš upit o tome kako ocjenjuje turističku sezonu 2019. i može li se doista govoriti o slabijoj popunjenosti u privatnom smještaju.

Obitelj naše sugovornice se još od šezdesetih godina prošlog stoljeća bavi iznajmljivanjem obiteljskog smještaja, a ona je to iskustvo i znanje diplomirane ekonomistice turizma pretvorila u posao i 2013. otvorila savjetovalište za male iznajmljivače.

Kad govori o privatnom smještaju, Anamarija Cicarelli ističe kako se iz godine u godinu jedan dio prilagođava novim trendovima i povećava kvalitetu, koja može zadovoljiti i najzahtjevnije goste. Nažalost, još postoji veliki broj iznajmljivača koji imaju dotrajale objekte u koje ne ulažu gotovo ništa, ni u objekt, ni u svoje poslovanje.

– Mnogi iznajmljivači koji imaju vlastita financijska sredstva (ili nemaju, ali se zadužuju) maksimalno ulažu u opremljenost objekta pa nije rijetko vidjeti brendirani namještaj, najskuplji mramor i slično. Pogrešno je misliti da luksuzno opremljen objekt jamči popunjenost po visokoj cijeni. Uređenje objekta je vrlo važan, ali ne jedini element kojim postižemo uspješno poslovanje – naglašava Cicarelli.

Tako, koliko god neobično bilo, veliki broj iznajmljivača ima loše fotografije. Često previše ulože u uređenje pa im je poslije trošak fotografiranja prevelik, a bez ulaganja u kvalitetnu prezentaciju, uređenje, ma kako dobro bilo, ne znači puno.

Nadalje Cicarelli kazuje kako se dodatna ponuda često povezuje s izgradnjom bazena, jacuzzija... Ali postoji niz stvari koje gosti smatraju dodatnom ponudom a ne traži velika financijska ulaganja, nego osobni doprinos i znak pažnje: na primjer, doček gosta s voćem ili povrćem iz vrta, pomoć pri unošenju kufera (posebno ako ste u gradu na višem katu), kasna odjava, rana prijava, ostavljanje prtljage, dječja oprema...

Sve su to sitnice koje su važne, kaže naša sugovornica, ističući i da je praćenje zadovoljstva gostiju i analiza njihovih komentara neizostavan dio poslovanja.

– Naši gosti su naši najveći savjetnici; nijedna edukacija, nijedan stručnjak vam neće pomoći više od vašega gosta. I, naravno, oglašavanje. Danas više nije dovoljno samo biti prisutan, potrebno je biti aktivan, pratiti analitiku, komentare, postizati statuse, koristiti promocije, upravljati cijenama... O svim tim elementima ovisi kakvo će biti naše poslovanje – naglašava Anamarija Cicarelli.

Na upit o iskustvima u kontaktu s iznajmljivačima, odgovara da su jako puno na terenu. Njezine kolegice Meri Čizmić Kraljević i Sanja Delin održale su edukacije na kojima je bilo više tisuća iznajmljivača. Kaže i da su, osim individualnih iznajmljivača, i mnoge turističke zajednice prepoznale što je potrebno njihovim iznajmljivačima.

– Posebno bih istaknula TZ Splitsko-dalmatinske županije, koja je prije mnogo godina počela s brojnim aktivnostima usmjerenima prema privatnom smještaju, tako danas svi iznajmljivači na području naše županije imaju pravo na besplatni specijalizirani časopis "Apartman Plus", savjetovanje, edukacije. Ne nalaze se slučajno najuspješniji iznajmljivači upravo u našoj županiji. Drago nam je što je i ministar Gari Cappelli i Ministarstvo turizma prepoznalo probleme s kojima se iznajmljivači susreću te njihove akcije idu u tom smjeru. To su kreditne linije kojima se pridonosi povećanju kvalitete objekata. Smještaj u koji se nije ulagalo zadnjih dvadesetak godina spušta kvalitetu svih naših destinacija, stoga je rekategorizacija bila neophodna. Rekategorizacijom se usklađuje i previše šaroliko tržište privatnog smještaja na kojem, na primjer, tri zvjezdice ne znače za sve isto. Time zbunjujemo goste, ali i sami sebe. Rekategorizacija će dugoročno znatno povećati kvalitetu privatnog smještaja upravo tamo gdje je ona najniža – kaže Anamarija Cicarelli.

Pitali smo je i može li se u pružanju usluga privatnog smještaja obogatiti "preko noći" ili je to rad na duge staze.

– Ljudima se, nažalost, poslala kriva poruka putem koje su stekli dojam da se mogu obogatiti "preko noći". Iz dana u dan se srećemo s iznajmljivačima koji su podignuli velike kredite i bez ikakve pripreme i znanja krenuli u ovaj posao. Njima je danas najteže. Mit o bogaćenju "preko noći" pogodio je i sve iznajmljivače na način da ih javnost percipira kao nekoga tko dolazi do mnogo novca bez ikakvog rada i ulaganja te socijalno neosjetljive, dok se one pozitivne strane gotovo ne spominju – smatra Cicarelli.

Kazat će i da gost najprije bira destinaciju pa tek onda smještaj. Jedan iznajmljivač ili bilo koji dionik u turizmu može ostvariti svoj puni potencijal jedino ako se nalazi u kvalitetnoj destinaciji.

– Ulaganje u kvalitetu je ključno. Upravo zato smo prije tri godine, u suradnji s Feel IQM-om Đurđice Šimičić, nositeljicom projekta i međunarodno priznatom stručnjakinjom za upravljanje kvalitetom u destinaciji, započeli projekt IQM Destination – Integralnog upravljanja kvalitetom u destinaciji. Kroz IQM podižemo kvalitetu svih dionika u destinaciji – hotela, restorana, kampova, suvenirnica, dućana, turističkih agencija, privatnog smještaja, atrakcija, svih zajedno. Povezujemo ih, pratimo, mjerimo, usmjeravamo, promoviramo... – pojašnjava Anamarija Cicarelli.

U Splitsko-dalmatinskoj županiji, kaže, TZ grada Hvara, na čelu s direktorom Petrom Razovićem, prepoznao je potrebu podizanja kvalitete destinacije te se u 2019. godini priključio projektu.

Opstat će kvaliteta

Mislite li da će opstati svi koji su se odlučili zbog nužde ili poslovne prilike na pružanje usluga privatnog smještaja turistima?

– Opstat će svi oni koji se prilagode novim izazovima, koji podignu kvalitetu poslovanja u svakom segmentu bez obzira koji im je bio motiv ulaska u ovaj posao. Ni danas nemaju problema iznajmljivači koji imaju kvalitetne objekte, čija kvaliteta opravdava cijenu. Za takve iznajmljivače nikad neće biti neuspješna sezona.

Sačuvati dašak Mediterana

Koja je budućnost hrvatskog turizma?

– Ako se ne predamo betonizaciji i ako na obali sačuvamo dašak Mediterana kakav je nekad bio, ljepotu Like i magičnost Slavonije, ako ostanemo autentični, čeka nas svijetla budućnost. Vidim Hrvatsku kao boutique destinaciju u koju će dolaziti gosti koji su obišli mnoge destinacije i upravo ovdje, među zadovoljnim lokalnim stanovništvom, našli i doživjeli ono najljepše što se može vidjeti i doživjeti u jednoj zemlji.

Nema više kazni za sitnice

Cicarelli kazuje kako su iznajmljivači, nakon niza godina u kojima su imali strah od inspekcije koja je bila represivnog karaktera, napokon dočekali savjetodavnu ulogu inspekcije.

– Već su svi iznajmljivači znali da će dolaskom inspektora platiti neku kaznu, ma koliko ispravno radili i pazili na svaki detalj. Od sada trebaju biti zabrinuti samo oni koji rade ozbiljne prekršaje, dok se za sitnice, kao što je manjak vješalica u ormarima, nedostatak tapetića uz krevet i sl., više neće ispisivati kazne, nego će ići samo opomene – kaže Anamarija Cicarelli.

Naslovnica Biznis