Mozaik Život

JEDNA OD NAJJAČIH

'Teško je onoliko koliko ste se spremni trpjeti!: Tamara Zulim nesvakidašnja je splitska biologinja, diže velike kilaže, jede 'brdo' mesa, ribe, jaja, batata i impresionira muškarce

JEDNA OD NAJJAČIH

Prvo što ćete primijetiti na Tamari Zulim (35) isklesano su tijelo i trbušni mišići. Kad je ova Splićanka u pitanju, ne može ni biti drukčije jer se već dugi niz godina aktivno bavi sportom, točnije crossfitom, koji ju je odveo na različite strane svijeta.

Nedavno se tako vratila iz Amerike, gdje je u gradu Madisonu, u saveznoj državi Wisconsin, predstavljala Hrvatsku na popularnim igrama CrossFit Games 2019. i osvojila 62. mjesto.

Tamo je otputovala nakon što je osvojila titulu državne prvakinje, odnosno nakon petotjednog kvalifikacijskog procesa u kojemu je bilo potrebno svaki tjedan odraditi novi trening i pri tome se snimiti dokazujući ispravnost izvođenja.

Ova je godina za Tamaru posebna i po tome što je napokon uspjela ostvariti dugogodišnji san i u Splitu otvoriti vlastitu dvoranu za treninge. Mnogi se od nas s nostalgijom sjećaju osamdesetih godina, pa tako i naša sugovornica, čija je sportska priča započela na splitskim Skalicama dok je još bila dijete.

Iako je nakon jezične gimnazije magistrirala biologiju i ekologiju mora, ljubav prema sportu bila je jača pa je tako s vremenom položila i ispit CrossFit Level 1.

– Sportom se bavim cijeli život, u djetinjstvu sam isprobala svašta, najviše sam se zadržala u plivanju, a onda sam u srednjoj školi upoznala sportsko penjanje, za koje i dandanas držim da je najbolji sport, kao spoj prirode i sportske aktivnosti. Crossfitom sam se počela baviti 2012., ali isprva nisam znala da se tako uopće zove, samo sam shvaćala to kao zabavnu dopunu svojim penjačkim treninzima.

Može se prilagoditi

Sigurno su neki od vas sad u nedoumici i pitaju se što je to točno crossfit. Evo i objašnjenja: riječ je o motivirajućoj metodi treninga koja vašu tjelesnu pripremljenost podiže na sasvim novu razinu kombinirajući elemente gimnastike, kardiovaskularnog treninga i olimpijskog dizanja utega, čime se troši puno kalorija.

Osim toga, trening se obično provodi u manjim grupama, što daje dozu natjecanja i motivacije, a možete ga obaviti bilo gdje, ne mora nužno biti teretana.

– Činjenica je da se njime bave više muškarci nego žene, ali nije rezerviran za neke dobne i spolne skupine. Dapače, glavna je ideja da se svaki trening može prilagoditi svakome bez obzira na dob, spol i razinu spremnosti. Bitno je da krenete i uložite trud, kao i u svemu ostalome što radite u životu.

Crossfit nikada ne postaje lagan, on je težak onoliko koliko ste se vi spremni gurnuti i trpjeti, odnosno trenirati ne biste li postigli željeni rezultat. Uz to je zabavan jer vježbi i pokreta ima dovoljno da možete napredovati cijeli život – kaže Tamara.

Premda ćete s crossfitom u kratkom razdoblju ostvariti sjajne rezultate, mnogi znaju od njega odustati zbog pretjeranog napora, ali i ozljeda, jer su šanse za njih, nažalost, velike. Dogodile su se i junakinji naše priče, i to dvije u istoj godini.

– Bilo je to 2018. godine. Jedna je ozljeda bila djelomična ruptura ligamenta lakta zbog dizanja utega iznad glave na natjecanju, posljedica mojeg nemara, tj. pretreniranosti. Druga je baš blesava, nedostatak koncentracije pri bezazlenim skokovima rezultirao je slomljenom metatarzalnom kosti u lijevom stopalu i operacijom.

Sreća u nesreći je što se stvarno brzo oporavljam, tako da su te ozljede prošle relativno brzo i već sam za nekoliko mjeseci bila kao nova.

Crossfit promovira paleo prehranu: 30 posto proteina, 30 posto masti i 40 posto ugljikohidrata. Preporuka je uzimati što više povrća, orašastih plodova i sjemenki.

– Savjet je jesti što više "prave" hrane, a ne namirnica koje su zapakirane i konzervirane tako da im je rok trajanja do 2033. Jedem mnogo povrća jer mi obitelj uzgaja povrće, stoga mi je ono glavno na meniju sva tri obroka u danu.

Tu su i grahorice, zobene pahuljice, razne sjemenke, jaja, meso, riba. Mediteranska prehrana, raznolikost i umjerenost – ističe trenerica, koja u svemu ima veliku podršku obitelji, prijatelja i trenera Hrvoja Karduma. Bez njih cijela ova priča ne bi bila moguća.

 

Tamarin jelovnik

Pijem samo jednu kavu dnevno, i to ujutro čim se probudim; to je ritual koji ne propuštam. Istovremeno spremam doručak koji nosim sa sobom u dvoranu jer ujutro u 8.30 vodim grupu i ne stignem doma doručkovati pa pojedem doručak tamo.

U zadnje vrijeme sam se navukla na tortilje: spremim u tavi jaja, ribane tikvice, paprike, tofu, dodam prethodno skuhanu rižu... što god mi dođe pod ruku, i zatim to zamotam u tortilju. Uz to jedem uvijek neko svježe povrće.

S obzirom na to da je ljeto, sada su to paprike, krastavci, pome. Nakon jutarnje grupe treniram. Poslije treninga popijem kombinaciju wheya i maltodekstrina (UH) i pojedem jabuku ili neko voće da me drži do ručka.

Za ručak opet jedem povrće: balancane, tikvice, što god je sezonsko, redovito pripremim i salatu, komad mesa, ribe ili tofu. Obožavam uz to slanutak, rižu, ječam, bulgur, kvinoju, batat, krumpir i tjesteninu od heljde ili crvenu leću.

Popodne volim prezalogajiti zobene pahuljice ili neku voćku te malo maslaca od kikirikija. Večera redovito bude kombinacija ostataka od ručka i nečega tipa svježi sir, skuta, ricotta, pureća šunka, tunjevina, opet neka salata uz to.

Večeru volim završiti sa zobenim pahuljicama s bananom, šumskim voćem, lanenim i suncokretovim sjemenkama, kefirom ili grčki jogurtom. Jedem količinski dosta, ali trudim se da su to prave namirnice, kojima se kvalitetno oporavljam od treninga i svakodnevnih aktivnosti.

 

10 savjeta za dobar trening

1. Okružite se ljudima koji te motiviraju, podižu te, nije važno jesu li bolji ili gori od vas, važno je da su dobro društvo.

2. Dobro zagrijavanje ključ je dobrog treninga.

3. Dobar cool down i istezanje bitni su za oporavak nakon treninga.

4. Ne postoji suplementacija ni prehrana koja će nadomjestiti nedostatak sna. Spavanje je najvažnije za kvalitetan oporavak i napredak, a za one koji ozbiljnije treniraju mora trajati minimalno osam sati.

5. Slušajte vlastito tijelo.

6. Svi smo različiti i napredujemo različito brzo; ne uspoređujte se s drugima.

7. Pravilna tehnika je osnovna. Onaj tko je efikasniji u izvođenju pokreta manje će se umarati i u konačnici će bolje odraditi trening.

8. Ne žalite se i ne kukajte kako vam je teško tijekom treninga.

9. Trening traje sat-dva, dan ima 24 sata, potrudite se da svojim radnjama ne uništite efekte kvalitetno odrađenog treninga.

10. Budite redoviti, gdje god postoji volja, postoji i način da nađete tih sat vremena u danu koje ćete posvetiti sebi.

 

Naslovnica Život