Mozaik Život

Pet životnih lekcija

Dijetetičarka s 20-godišnjim radnim iskustvom ima savjete vrijedne zlata: na njenome meniju su i sladoled, salata i sendvič s pancetom, važno je samo jedno 'pravilo'

Pet životnih lekcija

Abby Langer dijetetičarka je s dvadeset godina iskustva rada na tom polju, a kroz njenu su ordinaciju prošle stotine i stotine pacijenata s problemima u prehrani.

Iako kaže kako je svaki njen pacijent bio različit i poseban, neke je obrasce ponašanja naučila, a iz svog je bogatog iskustva izvukla 5 važnih pouka koje bi trebao pročitati svatko tko se ikada mučio s kojim kilogramom viška ili pak razvio neki poremećaj u prehrani, piše Self.

1. Problem s hranom nikad nije "samo" to

Langer kaže kako je tijekom konzultacija sa stotinama ljudi došla do vrlo neugodnog zaključka.

"Svi su oni htjeli naučiti kako se bolje odnositi prema hrani, kako kontrolirati svoje navike jedenja, kako prestati jesti jednom kad osjete sitost, kako se prestati prejedati ili izgladnjivati...", kaže ona.

Tek bi nakon sati i sati terapije i razgovora o "problemima s hranom" došla do istog zaključka, i to kod baš svakog svog pacijenta - problem s hranom nikada ne počinje od hrane. Uvijek je u pozadini neka trauma, neriješena situacija iz prošlosti zbog koje su se i razvili takvi obrasci ponašanja.

"Situacija je redovito mnogo dublja. Zato je jako uvredljivo ljudima koji se muče s kilogramima savjetovati da "samo prestanu toliko jesti" - pretjerano pojednostavljivanje nečije teške, ali složene životne situacije zaista je uvredljivo", kaže dijetetičarka.

Nije rijedak slučaj da se pretilost počinje liječiti psihoterapijom, a tek onda promjenama u životnome stilu. Jedini je to način da se učinci zadrže.

2. Nećete na smrtnoj postelji razmišljati o "višku kalorija"

Dok je na početku karijere radila na hitnome prijemu u bolnici, ova je kasnije specijalizirana dijetetičarka promatrala ljude koji su u teškim stanjima pokušavali preživjeti, a kaže da joj se u to vrijeme neobična misao formirala u glavi.

Bilo je to doba u njenome životu u kojemu je postala naročito oprezna oko namirnica koje jede i pazila na svaki zalogaj - birala zdravu hranu i pokušavala smršavjeti. Tad joj je svanulo - što i da propusti koji od svojih "obaveznih" obroka? 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Abby Langer RD (@langernutrition) on

"Tko bi ikada na smrtnoj postelji razmišljao o tome? Koliko je svaki, najmanji obrok zapravo važan? "Umirem, ali barem sam mršava" - pa tko bi razmišljao na taj način. Ili, "Baš mi je drago što sam sinoć preskočila rundu pića s prijateljicama, sigurno sada imam kilogram manje... Strašno čime se ljudi opterećuju", kaže ona.

3. Ono što kažete djetetu o njegovu izgledu - trajno je

Pripazite kako postupate prema djeci u najosjetljivijim godinama. 

"Većina mojih klijenata razvila je poremećaje u prehrani i negativnu sliku o sebi u ranoj mladosti. Osjećali su se loše zbog svoje težine i u tim trenucima najvažnija im je podrška roditelja...", kaže stručnjakinja.

Napominje da nije u pitanju samo podrška. Svaki komentar koji i s najnevinijom namjerom "dobacite" svome djetetu, ono bi moglo shvatiti na potpuno pogrešan način. I tepanja poput "bucka" i "bucko" mogu ih, ukoliko su ih čuli u negativnome kontekstu, a ne od milja, podsjetiti na neku neugodnu situaciju.

"Ako ste i u kakvome kontaktu s mladim ljudima i djecom, zadržite komentare o njihovoj težini za sebe. Ne kritizirajte, komentirajte njihovu hranu samo ako morate", napominje.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Abby Langer RD (@langernutrition) on

4. Dijete se mijenjaju, životni stil ostaje

"Više ugljikohidrata, manje ugljikohidrata, Atkinsonova, paleo, keto i ostale dijete na kraju krajeva su samo to - dijete. No životni stil i zdrave navike ostaju. Jedini savjet koji pritom mogu dati je da se trudite jesti uglavnom (ne uvijek) zdravo i uživati u hrani", kaže Langer.

Oduvijek joj je, kaže, bilo jasno da ne može jaje ili avokado, koliko god ih neki nutricionisti proglašavali "nepoželjnima" u dijeti onih koji žele smršavjeti, biti krivac za nečiju debljinu. Trendove je za vrijeme karijere odbijala, a savjeti koje je davala uvijek su isti - uživajte u svojim obrocima i ne možete pogriješiti s cjelovitim namirnicama i obrocima od kojih ste siti.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Abby Langer RD (@langernutrition) on

5. Najbolji način prehrane je onaj u kojemu uživate

"Tijekom školovanja, učili su nas prilično čvrstim ograničenjima u vezi namirnica i koliko ih treba jesti. Otprilike je to izgledalo ovako: 60% ugljikohidrata, 15% proteina i 25% masti. Danas znamo kako ovakav predložak ne odgovara svima. Vrijedi samo ovo: svi smo različiti. Nema razloga da ustrajete u vrsti prehrane koja vam ne odgovara", upozorava Langer.

Najbolje je u planiranju plana prehrane posavjetovati se s iskusnim dijetetičarem, ali isto tako osluškvati i reakcije svojega tijela. Namirnice koje vam ne odgovaraju ne moraju svakoga dana biti na vašemu tanjuru, a važno je i da u svojim obrocima - uživate.

Stoga i recepti koje Langer dijeli na svome Instagramu variraju od ukusnih sendviča sa slaninom i rajčicama do salata, žitarica i sladoleda spravljenih kod kuće. Recepte potražite na njenome Instagramu.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Abby Langer RD (@langernutrition) on

Naslovnica Život