Mozaik Zdravlje

Jedini način

Jeste li i vi godinama živjeli u zabludi? Možda upravo zbog savjeta koje 'upijate' sa strane imate problem s kroničnim umorom, zimi je ova pojava mnogo češća

Jedini način

Vitamin D zovu još i "sunčevim vitaminom", ne bez razloga - sunce je ključan faktor u njegovoj sintezi kod ljudi.

No unatoč čestoj zabludi, sunčeve zrake ne daju direktno ljudima zalihu ovog vitamina, riječ je o tome da ga tijelo proizvodi kada je izloženo ultraljubičastom zračenju koje je okidač za sintezu, piše The New York Times.

Jetra i bubrezi pretvaraju ovaj "inertni" vitamin u njegovu biološki aktivniju formu koju tijelo zatim može iskoristiti za apsorpciju kalcija, prema tome od iznimne je važnosti za zdravlje kostiju, piše dalje autorica članka koji je nastao kao odgovor na pitanje koje je postavio čitatelj. Isto ste se i vi vjerojatno nekad u životu upitali, a ono glasi:

"Može li izlaganje suncu kroz staklo zadovoljiti dnenu potrebu za vitaminom D?"

Na ovu zabludu, u koju još uvijek mnogi vjeruju, možete zaboraviti, ističe autorica. Sunčevo zračenje sastoji se od ultraljubičastog A ili UVA, koje prodire duboko u slojeve kože i može prouzrokovati preuranjeno starenje te ultraljubičatog B, UVB zračenja koje uzrokuje crvenilo na koži i opekline. A upravo UVB je okidač za sintezu vitamina D.

Stoga se zaključak nameće sam: ukoliko nikada niste izgorjeli preko prozora, nećete se ni "nakupiti" baš vitamina D sjedeći npr. u automobilu.

Mnogi stoga, naročito ako žive u sjevernijim predijelima s hladnijom klimom, u zimskim mjesecima pogotovo, ozbiljno "pate" od nedostatka vitamina D. Kako samo izravna izloženost sunčevu svjetlu može pridonijeti sintezi, javlja se problem s nedostatkom vitamina, prema tome i kroničnim umorom kao direktnom nuspojavom.

"Nije važno je li zima ili ljeto, nećete dobiti dovoljnu količinu vitamina D sjedeći ispred prozora", upozorava dr. Michael Holick s bostonskog medicinskog sveučilišta.

A koliko dnevnog izlaganja suncu je dovoljno?

Odgovor na ovo pitanje malo je više zadovoljavajuć: samo 10 minuta izlaganja sunčevim zrakama opskrbljuje naše tijelo dovoljnom količinom zračenja potrebom za sintezu vitamina D.

Iz hrane pak, nećete privući veću količinu, ali možete nadoknaditi "štetu" nanesenu sjedenju kod kuće u zimskim mjesecima. Riblje ulje, sardine, žutanjak jajeta i losos, pa i "pojačane" vrste mlijeka, sok od naranče i losos dobre su opcije.

 

Naslovnica Zdravlje