Mozaik Zdravlje

Zaobiđite ih u dućanu

Popis namirnica koje baš nikad ne biste trebali jesti nije uopće dug, pizza i palačinke nisu na listi - evo gdje vrebaju prave opasnosti

Zaobiđite ih u dućanu

Posljednja objavljena studija o ultra-procesiranoj hrani donosi zabrinjavajuće podatke, izvještava CNN. Nema više dileme, uživanje u takvim vrstama namirnica skraćuje ljudski život.

Točnije, povećanje konzumacije ultra-procesiranih namirnica za samo 10% povezuje se s 14% većim rizikom od smrti različitih uzroka.

Dakle, te namirnice ne samo da značajno utječu na kvalitetu života, već dugoročno nanose i trajnu štetu zdravlju. Ipak, kako se često povezuju s ostalim nezdravim navikama, poput pušenja i manjka tjelovježbe, nutricionisti ističu kako je potrebno dodatno istražiti problematiku.

Prvo što treba raščistiti razlika je između "procesirane" i "ultra-procesirane" hrane. Minimalno procesirana hrana i nakon obrade sadrži svoju nutritivnu vrijednost i izgled, a u ovu grupu spadaju i prethodno izrezano i pripremljeno voće i povrće koje možete kupiti u supermarketima u obliku salate, kao i prženi orašasti plodovi.

Ove vrste, uz one konzervirane poput tune, graha i rajčica u konzervama, te smrznutog voća i povrća, zdrave su i pune korisnih nutrijenata.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by VORK (@_vork_) on

 

Ostala minimalno procesirana hrana, stoga i zdravija, su razni preljevi za salate, umaci i žitne pahuljice, krekeri, maslaci od orašastih plodova, jogurt i mijeko s pojačanim kalcijemi vitaminom D.

Problem se, dakle, krije u onim pretjerano obrađenim namirnicama koje gotovo da nemaju veze sa svojim prvotnim oblikom, a najčešće je riječ o brzim obrocima, desertima i gotovim jelima. Riječ je o formulacijama soli, šećera, ulja i ostalih masti, kao i pojačivača okusa i ostalih aditiva - ove industrijske tvorevine gotovo da uopće nisu hrana, a hranjive nimalo.

Hidrogenizirana ulja, boje i umjetni okusi vrebaju najčešće u gotovim vrećicama, a CNN donosi popis takve hrane - zaobiđite ju u dućanu, osjećat ćete se bolje.

Popis ultra-procesirane hrane koju je bolje izbjegavati:

- gazirana pića

- sladoled 

- slatkiši 

- margarin

- keksi i kolači

- žitne štangice

- sokovi i voda s okusom voća

- čokoladna pića

- instant umaci

- proizvodi za mršavljenje

- smrznuta gotova jela (pizza, tjestenina...)

- sve vrste mesnih medaljona 

- kobasice

- burgeri

- hot dogovi

- instant juhe i deserti

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Dr. Josefina (@drjosefinamonasterio) on

 

Primijetit ćete kako se na listi nisu našle mnogima omiljene namirnice poput pečenog mesa, krumpira, pizze (iz krušne peći) ili pak palačinka s mermeladom spravljenima kod kuće. Riječ je upravo o procesu kojim hrana postaje gotovo umjetna - dokle god vaše namirnice zadržavaju svoj primarni oblik, imaju i neku nutritivnu vrijednost.

Popis je izrađen prema NOVA sistemu klasifikacije, a radi se o alatu koji se koristi u nutricionizmu i javnim zdravstvenim istraživanjima, objavljen prvotno u studiji JAMA Internal Medicine. Kategorizirali su hranu prema dosezima i svrsi procesiranja, uz naglasak da je onu "ultra-procesiranu" najbolje izbjegavati.

Naslovnica Zdravlje