More Nautika

PROJEKT SEA VOYAGER

Poljski skuter četiri ronioca može odvući do dubine od 200 metara

PROJEKT SEA VOYAGER

Vodeći ljudi tvrtke Sea Engineering iz poljskog Krakowa 2011. došli su na ideju stvaranja podvodnog skutera za ronioce. Dvije godine poslije počeli su s radom, a sada se nalaze na domak cilja – njihov profesionalni DPV (Diver Propulsion Vehicle) nazvan Sea Voyager SV7 nalazi se u završnoj fazi testiranja i usavršavanja, nakon čega bi trebala početi serijska proizvodnja.

Poljski inženjeri i ronioci uključeni u projekt jako su dobro znali da na tržištu već postoje podvodni skuteri koje rabe scuba ronioci za vojne, komercijalne i civilne svrhe. A da bi se mogli nositi s konkurencijom, odlučili su se za brojne patentirane inovacije i rješenja kako bi bili, barem u nekim segmentima, bolji od njih.

Vrijeme i odaziv kupaca pokazat će jesu li u tome uspjeli, a važan faktor vjerojatnog uspjeha u cijeloj priči je i niža cijena jer će ronilica iz Krakowa koštati oko 5000 eura, što je više nego prihvatljiva svota, osobito ako se imaju u vidu impresivne performanse modela SV7.

Iz Sea Engineeringa rado ističu adute svoje podvodne perjanice s kojom imaju velika očekivanja. Navode kako je Sea Voyager nastao uporabom znanja s područja zrakoplovstva i robotike, te bogatog iskustva profesionalnih ronilaca uključenih u projekt. Osim toga, kod odabira materijala odlučili su se za dijelove s produkcijske linije zrakoplovne industrije, uz uporabu specijalnih aluminijskih legura i tehnopolimera. Zbog toga su ostvarili dvostruku korist - SV7 može izdržati na dubini od 200 m, a težina ronilice zajedno s baterijom i balastnim blokovima iznosi samo 16 kg. To je čini vrlo jednostavnom za transport od strane i jedne osobe. Osim toga, za lakši transport jednom rukom služi posebna ručka smještena po sredini uređaja.

Dodatna prednost u odnosu na konkurente trebao bi biti digitalni O-LED displej na kojem se prate svi parametri, od čega su najvažniji stanje baterije, te stupanj prijenosa i s njime povezana brzina. Na ručki upravljača nalazi se tipka za pokretanje, kao i ergonomska multi-stage kontrola preko koje se bira jedna od 9 rapoloživih brzina.

Značajna za sigurnost ronioca je činjenica da elektromotor skutera staje čim se ručka pusti. No, za svaki slučaj je ugrađen i odvojeni kill-off prekidač, kao i zaštita od nenamjernog paljenja. Svakako valja ukazati i da se zbog oblika ručke skuterom može upravljati s obje ruke ili samo s lijevom ili desnom rukom. Tako je, u slučaju potrebe, jedna ruka slobodna za druge aktivnosti.

Kod ovakvih uređaja vrlo je važan kapacitet baterije kako bi korisniku bio zajamčen duži zaron. Po tom pitanju Poljaci su odlučili za petu generaciju litijum-ionskih baterija kapaciteta 770 Wh. U 9. stupnju prijenosa skuter se kreće maksimalnom brzinom od 5,2 km/h, a ova baterija mu daje snagu za 70 minuta jurnjave...

(CIJELI TEKST DOSTUPAN JE U TISKANOM IZDANJU OTVORENOG MORA BR. 236 I ONLINE PRETPLATNICIMA NA WWW.OTVORENOMORE.COM)


PROIZVODNJA U HRVATSKOJ?
Sea Engineering u budućnosti planira pokrenuti proizvodnju i konstrukciju lakih zrakoplova u – Hrvatskoj. Oni uveliko rade na tome i očekuju financijsku podršku iz fonda za EU projekte. U tu svrhu traže prikladno mjesto za pogon na području Šibenika i Splita, a cijeli projekt bi vodio poljsko-hrvatski klaster. Ako do realizacije dođe, stvorit će se određeni broj novih radnih mjesta u Dalmaciji. Naravno, kod nas bi se proizvodio i Sea Voyager SV7.

 

Naslovnica Nautika