Mišljenja Uvik kontra

Uvik kontra

Damir Šarac

Damir Šarac: Je li Lučka uprava moćnija od cijele urbanističke struke?! Projekt luke na Stinicama radi se netransparentno, na silu i kontra svim vizijama razvoja grada

UVIK KONTRA

Teško je i upratiti događaje koji su se poput egipatskih zala u zadnjih par godina sručili na Split, dugogodišnje zapuštanje svega i svačega, katastrofalno kadroviranje i klijentelizam okotili su šokove koji se izmjenjuju iz tjedan u tjedan; od sušenja Marjana i palmi, raspada gradske infrastrukture, prvenstveno prometne i vodovodne, do komunalnog nereda, ugostiteljskog divljanja, ugrožene povijesne baštine, nebrige za kulturu, pa i do krize vlasti, koju je upravo izazvao Kerum nezadovoljan sporim tempom velikih gradskih projekata, prvenstveno izmjena GUP-a, kad se i dijeli najozbiljniji plijen vladajućih.

Intifada na gradonačelnika Krstulovića Oparu, koji je ugrozio (ili barem pokušao ugroziti) uobičajenu podjelu interesa HGS-a i HDZ-a, tempirana pred Plenkovićevu rekonstrukciju gradskog HDZ-a koja se potiho najavljuje nakon europskih izbora, možda će dovesti do novih izbora za Gradsko vijeće kako bi se pokazalo da bez starih igrača ne ide ništa.

Prava su to vremena – kad su političari, građani i udruge zauzeti uličnim i salonskim borbama – da se progura neki veliki projekt kojim ćemo svi ostati zapanjeni kad već bude sve gotovo i probudimo se nakon kafanske tučnjave. Takav je, recimo, projekt izmještanja dijela prometa gradske luke na Stinice, prostor obuhvaćen zadnjim masterplanovima (sad ih nakon pustih godina imamo toliko da ne znamo što bismo s njima), a na inicijativu moćne Lučke uprave Split, vrijedan 220 milijuna kuna. Ideja je sljedeća: usmjeravati kamionski promet u novu luku na sjeveru poluotoka, odakle bi do otoka brodili ro-ro brodovima.

Čak i neukom umu otvara se sva sila pitanja. Koji bi to brodovi vozili kamione kad domaći brodar "Jadrolinija" jedva krpi i postojeće brodske linije? Zbog čega bi kamione prevozili sa Stinica izvan dva udarna mjeseca, u srpnju i kolovozu, budući da se tijekom najmanje osam mjeseci u godini do stare gradske luke dolazi bez problema? Zbog čega bi transportni brodovi okruživali cijeli poluotok i tako produživali put do otoka za cijeli sat vremena, što bi do najbližih otoka, Brača i Šolte, udvostručilo vrijeme putovanja? Gdje će šleperi i kamioni koji dolaze iz Ancone? Je li potreba dijeliti samo kamionski promet, koji od ukupne brojke od 811 tisuća vozila čini 183 tisuće vozila, što je oko petine svih vozila? Hoće li se smanjiti gužva na blokiranim gradskim ulicama ljeti? Je li ovo prvi korak za tjeranje svih putnika, otočana i građana iz luke u središtu grada, kako bi se ona potpuno prepustila turizmu? Zbog čega ne bi turistički brodovi išli na Stinice? Kako će se riješiti pristupne ceste do nove luke? Što je s ovom lukom u odnosu na GUP? Gdje je natječaj za ovu luku?

Znači, masu pitanja, a na većinu njih nikad i nećemo dobiti odgovor budući da smo vidjeli kako ova institucija radi ono što je naumila: u gotovo potpunoj tišini, daleko od javnosti, izgrađena su golema pristaništa za kruzere s vanjske strane luke, čime je potpuno uništena vizura grada s mora, nestali su klifovi Katalinića briga, a jedan kruzer poviše kupališta na Bačvicama guzicom tvori neboder iznad glava kupača, dok drugi guzicom zatvara lanternu na Đigi, što je protuzakonito. I ti su vezovi prazni većinu godine.

Najglasnije se protiv projekta luke na Stinicama digla struka, Društvo arhitekata Splita, koji su već na prezentaciji iznijeli niz ozbiljnih zamjerki projektu, od proceduralnih do praktičnih. Ponajprije u Lučkoj upravi tvrde kako za infrastrukturne zahvate nije potreban natječaj, ali u GUP-u je stavljena obaveza natječaja, a manevar je načinjen tako da je zahvat nazvan "rekonstrukcijom" iako se predviđa gradnja 70 tisuća kvadrata uz nasipanje mora. Što se tiče prometa, vežu se na planirani koridor GUP-a, što znači po jedan trak u svakom smjeru.

U DAS-u smatraju kako se ovaj projekt provodi na sve načine koji bi se u uređenim društvima trebali izbjegavati i koji su apsolutno društveno nepoželjni – radi se netransparentno, na silu, neutemeljeno, neprovjereno, dobrim dijelom dubiozno i kontra svim strateškim i planskim vizijama razvoja grada. Po mišljenju arhitekata, riječ je o samovolji jedne pravne osobe javnih ovlasti (Lučke uprave), koja očito iskorištava disfunkcionalnosti i vakuum u domeni planiranja grada Splita i sebično grabi sve što može, ne gledajući ništa drugo osim svojih interesa.

Netransparentna samovolja postaje zaštitni znak Lučke uprave – pristanište za kruzere gradili su dok se provodio natječaj za Istočnu obalu, pa su preko javne nabave išli na rekonstrukciju međunarodnog putničkog terminala u luci, ponašajući se kao da je grad njihov i kao da nijedna struka ne postoji, a posebno ne one koje se bave prostorom. Poput vizualnog onečišćenja vizure grada s mora i kupališta na Bačvicama, tako bi u Kopilicu, koja bi bila teoretski nova fasada grada sa sjevera, ugurali teretni ro-ro terminal.

Ovakvim projektima – sasvim legalno ih je predložiti, ali uvažavajući struku, zakone i javnost – trebao bi se baviti Urbanistički zavod. Da, onaj koji ne postoji već tridesetak godina i koji ni jedna vlast ne želi formirati. Kad se pogleda ljubav HDZ-a i SDP-a kakva vlada, primjerice, u Lučkoj upravi, gdje se uprava mijenja sukladno s trenutno vladajućom od ove dvije partije, ali nitko ne odlazi za stalno, jasno je i zbog čega. E, i ne sumnjajte, gurat će se ovo na Stinicama, svom silom. Kad bude kasno, shvatit ćemo i zašto.

Naslovnica Uvik kontra

VIŠE IZ RUBRIKE