Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

JANKO STRIŽIĆ FILM: FARMAGEDON Nezaustavljivi 'stop-motion' studija Aardman u bliskom susretu crtićke vrste

FILM: A Shaun The Sheep Movie: Farmageddon; animirana avantura; Velika Britanija/SAD/Francuska, 2019.; REŽIJA: Will Becher i Richard Phelan; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ****

'Janko Strižić Film: Farmagedon' je dobra zabava za cijelu obitelj, mališe i veliše, ujedno nastavak dostojan originala i povratak Aardmana u punu formu nakon 'Dugog iz kamenog doba'. Iako je dobio veliku konkurenciju u studiju Laika, Aardman ostaje car 'stop motion' animacije koji rijetko koristi računalnu.

"Zum, zum!" - "Janko Strižić: Farmagedon" (2019.)

"Ujo, ajmo vratiti još jednom", uglas su zatražili nećaci vašeg kritičara nakon što smo ljetos pogledali foršpan za crtić "Janko Strižić Film: Farmagedon" legendarnog britanskog studija Aardman. Naravno, vratili smo. Ne još jednom, nego nekih jedanaest puta. I svaki put jednak (o)smijeh i veselje. U smijanju je, ipak, prednjačila jedna scena, osobno nešto možda najsmješnije ove godine.

Prilikom "bliskog susreta treće vrste", Janko Strižić se prene kad ugleda malu izvanzemaljku, ustukne natrag i pritom udari glavom o gredu. "Meee", zamekeće Janko, a izvanzemaljka Lu-La oponaša njegovo meketanje, i tako dvaput ukrug. "Meee". "Meeeeee". Stvarno urnebesno. U jedno popodne "A Shaun The Sheep Movie: Farmageddon" je nećacima postao najočekivaniji animirani film i križali su se dani do njegova dolaska u kina.

Kad je napokon došao, ispunio je očekivanja. Stariji nećak nije skidao osmijeh dragosti s lica (mlađi je, nažalost, "zafibrao"). Ujo također. "Janko Strižić Film: Farmagedon" je do(i)sta dobra zabava za cijelu obitelj, mališe i veliše, ujedno nastavak dostojan originala i povratak Aardmana u punu formu nakon "Dugog iz kamenog doba".

Djeca bi ga mogla obožavati unatoč dvodimenzionalnoj "stop motion" animaciji, drukčijoj od dominantne trodimenzonalne računalne, ili baš zbog nje, s obzirom da je ovdje Aardman ("Pobuna u kokošinjcu", "Wallace i Gromit u velikoj povrtnoj zavjeri", "Pusti vodu da miševi odu", "Arthur Božić", "Pirati! Banda nepoželjnih") nadmašio samog sebe.

Roditelji će se sigurno zabavljati detektirajući zgodne, pametno sprovedene audiovizualne referencije na znanstveno-fantastične filmove ("Alien", "Dan nezavisnosti", "Ljudi u crnom"...), serije ("Doktor Who", "Dosjei X") ili općenito SF popkulturu/literaturu (H.G. Wheels, umjesto H.G. Wells).

Aardmanov bliski susret crtićke vrste koncipiran je kao animirana varijacija na "E.T-ja", odnosno središnji dio priče vezan je za slatku izvanzemaljku na Zemlji. Njezin svemirski brod se spletom nes(p)retnih okolnosti "nasukao" na naš planet i ona želi "nazvati kući" ("phone home") kako bi je roditelji pokupili, u čemu će joj pomoći Janko.

Najduhovitija referencija tiče se "Odiseje u svemiru", od prepoznatljive glazbe do monolita u obliku tosta. SF je fino uklopljen u Aardmanov "Shaun The Sheep" brend. Frizbiji kojima se dodavaju ovčetnice na farmi mogu se  zamisliti kao leteći tanjuri ili planeti, kao i ulična svijeća u sjajnoj uvodnoj montaži.

Govoreći o Aardmanovu brendu, pohvalno je da "aardmanovci" ne rade "marvelovske" međupoveznice s ostalim franšiznim crtićima. U jednom momentu na televiziji će se ukazati Wallace i Gromit, i to je više-manje to. Sve je maksimalno podređeno likovima iz "Janko Strižić" svemira, počevši od titularnog junaka kao nezaboravne "stop motion" kreacije s blesavo iskrivljenom vilicom nalijevo ili nadesno.

Nakon tranzicije s malog ekrana (kratkometražni crtići) na veliki Janko je postao superzvijezda s preko 100 milijuna dolara zarade u svjetskim kinima i nominacijom za Oscara. Janko je popularniji i od Wallacea i Gromita. Upravo on krasi novi Aardmanov logo, čime je postao novi zaštitnik znak studija, ekvivalent prapovijesnoj vjeverici Scratu i Malcima (kompanije Blue Sky Studios, tj. Illumination Entertainment).

"Aardmanovci" su dodijelili režiju debitantima u formi dugometražnog crtića Richardu Phelanu i Willu Becheru (režirao deset epizoda televizijskog "Janka Strižića"), ali u svakom kadru osjeća se "touch" koscenarista Nicka Parka i klasičnog Aardmana.

Iako je dobio veliku konkurenciju u studiju Laika (izvrsni crtići "Koralina i tajna ogledala", "Kubo i čarobni mač" i "Gospodin Link: U potrazi za skrivenim gradom"), Aardman ostaje car "stop motion" animacije. Naime, za razliku od Laike, čiji crtići češće posežu za CGI-jem ili ga uklapaju u "stop motion" sliku, "aardmannovci" su isključivo vjerni glini.

Samo je u završnim interstelarnim scenama uposlena računalna animacija. "A Shaun The Sheep Movie: Farmageddon" je primjer Aardmanova nezaustavljivog "stop-motiona". Ova ekipa zaslužuje veliki respekt što inzistira na "opipljivim" likovima i setovima od plastelina umjesto piksela, makar to značilo da će nekoliko tjedana posvetiti snimanju jednog prizora koji će u crtiću trajati manje od minute.

Možda baš zbog konkurentske Laike, Aardman je još više pažnje poklonio teksturi, ali i nijansama u priči koja balansira komično i kozmično. Poruka crtića jest da se sa "strancima" čovjek može sprijateljiti i da oni nisu loši, bili "illegal aliens" (imigranti) ili ne.

Ona je jasna i glasna, premda nije izgovorena u crtiću koji može proći kao nijemi (animirani) film budući da je lišen dijaloga i emocije mahom komunicira vizualno, preko animacije i "slapstick" komedije, uz rijetke onomatopejske povike tipa "Zum, zum!". Farma je, pak, Velika Britanija u malom, baš poput Downton Abbeyja.

Ovčice su radnička klasa, pas je ugnjetavač i desna ruka "vladajuće garniture", a njihov gazda vidi poduzetničku priliku da kapitalizira od NLO groznice i sagradi zabavni park Farmagedon. Jedna od atrakcija Farmagedona i "Farmagedona" jest "režirana" predstava. U završnoj "meta" akciji ona će postati "prava" s "najspecijalnim efektima ikad" i zaslužiti pljesak gledatelja u filmu i izvan njega.

Još jedna 'Pobuna u kokošinjcu'

Nastavak bi mogao dobiti i prvi Aardmanov dugometražni crtić "Pobuna u kokošinjcu" iz 2000. godine u kojem je vokalnu ulogu ostvario Mel Gibson.

Naslovnica Cinemark