Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

VRTLOG ŽIVOTA Uvenule latice američkog sna

FILM: American Beauty; drama; SAD, 1999.; REŽIJA: Sam Mendes; ULOGE: Kevin Spacey, Annette Bening; OCJENA: *****

'American Beauty' je bio odlučan da otključa vrata naizgled savršenog suburbanog života jedne američke obitelji srednje klase, zaviri unutra poput znatiželjnog susjeda i ušuška se na skupoj talijanskoj sofi u njihov 'american dream' posut uvenulim laticama ruža. Prizori nepatvorene ljepote s rasplesanom plastičnom vrećicom poetski su forte filma koji je možda nadahnuo TBF-ovca Sašu Antića na stih 'Vitar raznosi kese od Keruma', a svakako drame poput 'Male djece' i 'Puta oslobođenja', te serije kao što su 'Očajne kućanice' i 'Male laži'.

Razotkriveni privatni život Kevina Spaceyja nadvio se nad "Vrtlog života" (1999.) poput sjene i progutao filmski prvijenac kazališnog redatelja Sama Mendesa. Mnogi zato posljednjih godina vole mrziti film pozlaćen s pet Oscara, računajući i Spaceyjevu uistinu izvrsnu ulogu.

Ironično, u jednoj sceni Spaceyjev lik Lester Burnham ucjenjuje šefa, poput bezimena naratora Edwarda Nortona u filmu "Fight Club" Davida Finchera. "A da ubacim i tužbu o seksualnom zlostavljanju", prijeti lik u tumačenju glumca optužena za seksualno zlostavljanje (mladića).

"American Beauty" je posijao djelomične tragove Spaceyjeve "off camera" ličnosti u njegovu liku koji ima niz problema, žudi za atraktivnom 16-godišnjom srednjoškolkom i najsličniji je njemu, kako je svojedobno priznao sam glumac.

"... look closer" pozivao je plakat filma odlučnog da otključa vrata naizgled savršenog suburbanog života jedne američke obitelji srednje klase, zaviri unutra poput znatiželjnog susjeda i ušuška se na skupoj talijanskoj sofi u njihov "american dream" posut uvenulim laticama ruža.

"Ja sam Lester Burnham. 42 su mi godine. Za manje od godinu dana bit ću mrtav. Na neki način već jesam...", prezentirao nam se umrtvljeni glavni lik u refleksivnom, tonalno podešavajućem uvodu dok je kamera slijetala u njegovu četvrt, njegovu ulicu, njegov život.

Za manje od 20 godina, Spacey će biti glumački mrtav. Amerika mu je prislonila pištolj na potiljak i povukla okidač, baš kao Lesteru. No, Spacey je bio pripravan na tu smrt i znao je da će jedne kišne noći doći na njegov prag, jednako kao Lester na svoju.

Koliko se Lester do kraja filma psihički razgolitio, s njim posredno i Spacey, "Vrtlog života" danas djeluje gotovo kao podsvjesna buduća apologija za, parafrazirajmo "Vremenskog policajca", ono što će glumac napraviti (ili je tada već radio). Dosta toga novoga u vezi "American Beauty" može se razotkriti kad se film još jednom "... pogleda pobliže".

Nije čudno da je ovaj film izašao baš 1999., sjajne za američku kinematografiju, dakle u istoj godini kad i "Klub boraca" i "Matrix", ali i "Šesto čulo", "Biti John Malkovich", "Magnolija", "Probuđena savjest", "Oči širom zatvorene", "Projekt: Vještica iz Blaira"...

Mendes se pridružio Fincheru i braći/sestrama Wachowski u razbijanju okova društvene usklađenosti i privida idealnog života, pozivanja na pobunu protiv establišmenta, konzumerizma i korporativnog društva, tj. buđenje iz stanja egzistencijalne i emotivne kome.

Brak Lestera i njegove supruge Carolyn (Annette Bening) nije ništa drugo doli "matrixovska" iluzija, sakrivena iza fasade lažnih širokih osmijeha. "Naš brak je samo paravan, njime oglašavamo koliko smo normalni", kaže Lester za život sa materijalističkom suprugom kojoj je skupi kauč postao važniji od istinskog življenja, a na što je upozoravao i "Fight Club".

"Postoji cijeli jedan drugi život iza ovog vidljivog. Nikad nemoj podcijeniti moć poricanja", neposredno se na to nadovezuje Ricky Fitts (Wes Bentley). Mladi susjed Burnghamovih voli snimati njihovu kći Jane (Thora Birch) i non-stop drži videokameru u ruci ovjekovječujući sve oko sebe kao još jedna preteča milenijalca uz likove iz "Blair Witch Projecta", od "najuvrnutijih snimki Amerike" kao kad Lester nag diže utege u garaži, do "nečeg najljepšeg ikad".

Prizori nepatvorene ljepote s rasplesanom plastičnom vrećicom poetski su forte filma koji je možda nadahnuo TBF-ovca Sašu Antića na stih "Vitar raznosi kese od Keruma", a svakako drame poput "Male djece" i Mendesova "Puta oslobođenja", te serije kao što su "Očajne kućanice" i "Male laži".

Vjetar podiže vrećicu zajedno s jesenjim lišćem i ona upada u njegov vrtlog, poput života samog koji pleše od tragedije do komedije. "Zrak je bio pun naboja kao da ga možeš čuti. Plesala je sa mnom kao malo dijete koje me moli da se igram s njim. Katkad postoji toliko ljepote na svijetu da jedva to mogu podnijeti", nadahnuto će Ricky.

Za Lestera je ta ljepota utjelovljena i u Angeli (Mena Suvari iz "American Pie"), Janeinoj prijateljici. Žudnja za "lolitovskom" Angelom jedan je od okidača za Lesterovo "buđenje", potragu za slobodom i prebrođivanje muške krize srednjih godina.

Po "defaultu" to uključuje dvostruko mlađu ljubavnicu i bijesni auto, u Lesterovu slučaju tinejdžericu i Pontiac Firebird. "Osjećam kao da sam 20 godina bio u komi i sada se budim", govori Lester koji odbija nastaviti živjeti kao uznik. Međutim, "Vrtlog života" nije "Lolita" na isti način kao što ovo nije film o seksualnoj požudi.

To je hrabra analiza psihe američkog obitelji i društva na prijelazu milenija, portret čitave Amerike koja je polako implodirala iznutra iz scenarija Alana Balla koji je dobio nadahnuće za film gledajući vrećicu kako pleše na vjetru ispred jedne od zgrada Svjetskog trgovačkog centra, srušenog dvije godine kasnije.

"Ova zemlja ide k vragu", zaključuje Rickyjev otac, pukovnik Fitts (Chris Cooper), latentni homoseksualac ispod površine homofoba. Osim što američki san objelodanjuje kao snomoricu, film je najavio novomilenijsko otuđenje među članovima obitelji koji se sve više udaljuju i nemaju vremena jedno za drugo.

Toplu pitu od jabuka, simbol obiteljske poslastice koju je iste godine subverzivno poševio Jim iz "Američke pite", ovaj film baca o zid trpezarije koji će na ukrasiti nečija krv s bojom nalik ružinim laticama (ponavljajuća simbolika) i bijeli stol načiniti grimizno-crvenim.

Mendesov film, nastao u produkciji DreamWorks Picturesa, bio je srodniji američkim nezavisnjacima s kraja devedesetih poput mračne "Ledene oluje" Anga Leeja i anarhične "Sreće" Todda Solondza, nego oskarovskim konkurentima kakvi su mu bili "Kućna pravila" i "Zelena milja".

Iako je plesao na rubu "mainstreama" i "indieja", poput one vrećice na povjetarcu, "American Beauty" se danas više ćuti kao nezavisnjak i festivalac s prizorima masturbiranja pod tušem i tome slično. Utoliko je to bio jedan od formativnijih filmova koji je mlađe filmofile mogao pripremiti za festivalsku/neameričku kinematografiju 21. stoljeća. Filmski podsjetnik da filmofilski odrastamo, mada to onda nismo možda znali.

Onda, u kinu "Central", mogli smo se više poistovijetiti s mladim likovima i njihovim snovima. Dvadeset godina kasnije, kad je 42. iza ugla, lakše se identificirati s odraslima utjelovljenima u Lesteru koji će na kraju svog puta iskupljenja spoznati ljepotu i prihvatiti sudbinu.

"Teško je ljutiti se uz toliku ljepotu na svijetu. Ponekad mi se čini da je spoznam svu odjednom i preplavljen sam. Srce mi se nadima kao balon koji će uskoro puknuti, a onda se nekako uspijem opustiti i prestanem se truditi sačuvati taj osjećaj.

I tada me on oblije poput kiše da sve što mogu jest osjećati samo zahvalnost za baš svaki trenutak svog glupog, beznačajnog života", odjavljuje se Lester s ovoga svijeta uz posljednje riječi za nove generacije američkih i inih sanjara. "Siguran sam da nemate pojma o čemu govorim, ali ne brinite se... Jednog dana hoćete".

Bening u vrtlogu Oscara

Annette Bening je bila nominirana za Oscara na račun izvanredne izvedbe u "Vrtlogu života", ali kipić joj je preotela Hilary Swank ("Dečki nikad ne plaču"). Povijest će se ponoviti i nekoliko godina kasnije, kad je Swank slavila za "Djevojku od milijun dolara", a nesretna Bening opet izgubila ("Biti Julia").

Naslovnica Cinemark