Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

PTICE LJETA Plemenski 'Kum' iz Kolumbije

FILM: Pajaros de Verano; krimi drama; Kolumbija/Meksiko/Danska/Njemačka/Švicarska/Francuska, 2018.; REŽIJA: Ciro Guerra i Cristina Gallego; ULOGE: Jose Acosta, Carmina Martinez; OCJENA: ****

Zahvaljujući filmsko-televizijskoj percepciji, Zapadnjacima je droga prva asocijacija na Kolumbiju. 'Birds of Passage' iskrivljuje tu prevladavajuću zapadnjačku percepciju Kolumbije, kao i percepciju američkih gangsterskih saga. Matrijarhat filma kontrastira dominantnom gangsterskom patrijarhatu. Droga je marihuana, ne kokain, a umjesto obiteljskih krimi organizacija, ratuju plemenske familije. 'Ptice ljeta', uz to, odbijaju hollywoodski glamurizirati kriminalce i ubojice kao što to rade 'Lice s ožiljkom' ili 'Dobri momci'. Po tom pitanju gangsterski deglamurizirajući film bliži je Coppolinu 'Kumu', samo na plemenski način.

Narko-bossovi iz Kolumbije i njihovi karteli frekventno nađu svoje mjesto u kinima ili na TV-u. Samo je u posljednjih nekoliko godina o zloglasnom Pablu Escobaru snimljeno nekoliko filmova ("Escobar: Izgubljeni raj", "Voleći Pabla") i serija ("Narcos").

Zahvaljujući filmsko-televizijskoj percepciji, Zapadnjacima je droga prva asocijacija na Kolumbiju, preciznije kokain, odnosno njegov transport u Ameriku kojemu je kumovao i Barry Seal, bivši pilot kompanije TWA i akter filma "American Made" s Tomom Cruiseom.

U režiji dua Ciro Guerra-Cristina Gallego, "Birds of Passage" ili "Pajaros de Verano" iskrivljuje tu prevladavajuću zapadnjačku percepciju Kolumbije, kao i percepciju američkih gangsterskih saga, tj. patrijarhalno usmjerenih obiteljskih kriminalističkih drama.

Jedno od najzvučnijih i najboljih ostvarenja s 12. FMFS-a spada među rijetke južnoameričke filmove iz žanrovske domene krimi-drame, što ga čini autentičnim poput brazilskog "Božjeg grada" ili argentinskog "Klana". Ipak, čak ni spomenuti naslovi, s naglaskom na sjajni(ji) "Cidade de Deus", nisu bili baš ovoliko "egzotični": ovo je plemenska krimi saga.

Isprve se "Ptice ljeta" doimaju kao etnografski, antropološki dokumentarac s obzirom na portret kulture domorodačkog plemena Wayuu u zabačenoj sjevernokolumbijskoj regiji Guajira, a osim dokumentarizma primjetni su i utjecaji magičnog realizma iz opusa kolumbijskog pisca Gabriela Garcije Marqueza.

Inspirirani istinitim događajima u toj regiji između šezdesetih i osamdesetih, redatelji su nas smjestili među pripadnike Wayuua (glume ih većinski pravi "wayuuanci"). Djevojka iz cijenjene Wayuu obitelji Zaide (Natalia Reyes) kompletirala je ritual i spremna je za ženidbu. Oženio bi je Rapayet (Jose Acosta) iz susjedne familije.

Praznovjerna Zaidina majka Ursula (Carmina Martinez), žena zvana "world messenger" koja čita snove, predskazanja i simbole, ispočetka je sumnjičava. Ali, kad ambiciozni Rapeyet stekne potreban miraz za vjenčanje, pristaje mu dati ruku svoje kćeri, ne znajući da se obogatio drogom.

Kasnije prihvaća to zajedno s materijalističkim blagodatima posla koje će ih dovesti u sukob s drugim familijama, predskazan svadbenim plesom djevojke u krvavocrvenoj ceremonijalnoj odori. Film se odvija između suvremenog i drevnog svijeta koji polako nestaje pod pritiskom življenja u "nasilnim, nesigurnim vremenima".

Govoreći o vremenima, "Pajaros de Verano" se čini bezvremenim, osobito u prvoj trećini i mogao bi se odvijati i početkom 20. stoljeća, ne šezdesetih. Manjak razlike u "modernoj" odjeći nekih likova tijekom dvije dekade upada u oko, kao i slabije glumačke dionice pojedinih aktera (naturščika).

No, to su rijetke mane filma pozicionirana između stare kulture i nove nekulture, predaka i nasljednika, tradicije i korupcije, plemenskog i kapitalističkog sustava. Režiseri izvlače vizualni/simbolički maksimum iz tih suprotnosti kako bi oslikali jedan tradicionalni svijet: ogrlice/talismani i strojnice, drvene kućice i modernistička vila usred pustinje...

U jednoj sceni Ursula odmotava talisman sa zlatnim Rolexom na ruci. Ursula je takoreći glavni lik, matrijarh, glava ove obitelji. "Spremna sam napraviti sve za svoju obitelj i svoj klan", kaže ona pri početku. Matrijarhat filma (i Wayuu društva) kontrastira dominantnom gangsterskom patrijarhatu.

To je samo jedan u nizu odmaka od klasične gangsterske drame. Droga je marihuana, ne kokain. Nismo u kolumbijskom gradu Medellinu, nego u regiji Guajira. A umjesto obiteljskih krimi organizacija, ratuju plemenske familije, osvećuju se i obeštećuju svoju i tuđu krv (autsajderi koji nemaju Wayuua nazivaju se "alijunas").

"Ptice ljeta", uz to, odbijaju eksploatirati likove, kamoli hollywoodski glamurizirati kriminalce i ubojice kao što to rade "Lice s ožiljkom" Briana De Palme ili "Dobri momci" Martina Scorsesea. Po tom pitanju gangsterski deglamurizirajući film bliskiji je Coppolinu "Kumu" (govori o "obitelji" i njezinoj "jezgri" uključeni), samo na plemenski način.

Najbliže što je "Birds of Passage" došao "Scarfaceu" je jedna od završnih scena oružanog napada na Rapayetovu rezidenciju. Međutim, redatelji ne pretvaraju scenu u akcijski spektakl, niti Rapayeta u "one-man army" Tonyja Montanu (Al Pacino) koji u "ramboidnom" modu napadače želi upoznati s "malim prijateljem" (strojnica s tromblonom).

Guerra i Gallego postavljaju kameru blizu napadača, ali se postupno udaljavaju od njih kad strojnice i bazuke počnu vrištati. Na koncu scenu snimaju u totalu iz daljine, odakle nakupljeni sivi oblaci iznad kuće kao da sugeriraju nuklearnu eksploziju.

Nasilje je u kadru većinski ovjekovječeno u "post-festum" stilu: od krvavih leševa na cesti do beživotnih tijela u vili. Ovaj film odbija dati publici "užitak" gledanja gangsterskog ratovanja i njime izazvane materijalne štete u krupnijem planu.

Premijera u Cannesu, kandidat za Oscara

Redateljski par Guerra-Gallego snimio je prije ovog filma hvaljeni "Zagrljaj zmije". Dok su snimali "Ptice ljeta" bili su u braku, ali razveli su se tijekom zahtjevne produkcije. "Birds of Passage" je premijerno prikazan u Cannesu i bio je kolumbijski kandidat za ovogodišnju dodjelu Oscara u kategoriji "stranog" filma. Na FMFS-u se prikazuje u četvrtak 20. lipnja u 19 sati ("Kinoteka").

Naslovnica Cinemark

VIŠE IZ RUBRIKE