Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

POD OPSADOM 'Umri muški' iz Seagalove kuhinje: 'Stevo', vrati se, skuvali smo ti pašta-šutu!

FILM: Under Siege; akcija; SAD, 1992.; REŽIJA: Andrew Davis; ULOGE: Steven Seagal, Tommy Lee Jones; OCJENA: *** 1/2

Nakon filmskih predjela poput 'Utjerivača pravde', 'Pod opsadom' je Seagalovo glavno jelo kojem se filmofili rado vraćaju i s nostalgijom sjećaju akcijskog heroja u naponu snage u ulozi Caseyja Rybacka, specijalca koji, eto, usput i kuha. 'Under Siege' je najveći hit u Seagalovoj karijeri i njegov ponajbolji akcić. Popularnost filma mogla bi začuditi samo one koji ga nisu gledali u realnom vremenu u kinima i našli su se jedino 'pod opsadom' njegovih novomilenijskih 'direktno-na-video' akcića na domaćim televizijama.

Utipkate li u Google pojam "action movies 90's", tražilica će pod nazivom "popularno na webu" izbaciti "Pod opsadom" (1992.) na prilično visokom 13. mjestu ponuđenog špalira čistih akcijskih filmova devedesetih, iza recimo "Čovjeka bez lica", "Brzine", "Teške mete" i "Umri muški 3", ali ispred "Paklenog vala", "Bjegunca", "Cliffhangera", "Prljavi igraju prljavo" i "Umri muški 2". Ako, pak, ukucate "action movies 1992", "Under Siege" će osvanuti na samom vrhu.

Naime, "Pod opsadom" na prvom mjestu predvodi listu akcijskih filmova godine koja uključuje npr. "Patriotske igre", "Putnika 57", "Univerzalnog vojnika", "Žestokog policajca" i "Smrtonosno oružje 3". Možda su Putinovi hakeri odgovorni za Google plasman filma počasnog ruskog državljanina Stevena Seagala, no šalu na stranu. Popularnost filma mogla bi začuditi samo one koji ga nisu gledali u realnom vremenu u kinima i našli su se jedino "pod opsadom" Seagalovih prevladavajuće loših novomilenijskih "direktno-na-video" akcića na domaćim televizijama.

"Stevo" je upravo 1992. potvrđen kao akcijska zvijezda i bio na jedan udarac do megazvijezde. Pušten u kina u godini kad su od žanra pauzirali Schwarzenegger, Willis i Stallone, "Under Siege" je postao najveći Seagalov hit dotad - i ostao otad - sa zaradom od 83 milijuna dolara u Americi i ukupno preko 150 u svijetu. Rijetko tko bi mu, osim Googlea, na bilo kojoj listi dao prednost u odnosu na najveće akcijske klasike devedesetih kao što su "Point Break", "The Fugitive", "Cliffhanger", "The Last Boy Scout" i "Die Hard 2" ili filmove iz 1992. - "Universal Soldier", "Hard Boiled" i "Lethal Weapon 3".

No, zato bez problema predvodi listu najboljih Seagalovih filmova, uz ili iza "Iznad zakona", također u režiji Andrewa Davisa ("Zakon šutnje", "Živi paket", "Bjegunac"). Isto tako, "Pod opsadom" se može naći pri vrhu liste najuspjelijih prilagodbi dobitne "Umri muški" formule, gotovo zasebnog podžanra akcijskih filmova pod egidom "Die Hard on/in/at..." ("Toy Soldiers", "Passenger 57", "Cliffhanger", "Sudden Death", "The Rock", "Air Force One"...). Ovo je bio "Umri muški" na bojnom brodu "Missouri" koji Davis voli snimati u širokim kadrovima kako krstari po otvorenom moru i isticati osjećaj njegove veličine.

Mnoštvo je sličnosti između "Die Harda" i "Under Siege", ako ne računamo osnovnu u izoliranom mjestu akcije, ali biramo dvije najočitije. Rokerski negativac William Strannix (Tommy Lee Jones, pljunuti Jura Stublić u ovoj ulozi) upucat će u glavu časnika s najvišim činom kao što Hans Gruber prosvirao tintaru predsjednika "Nakatomi" korporacije. Na vrhuncu spektakla, Seagalov junak Casey Ryback skočit će s sletne palube broda dok iza njega helikopter grune od eksplozije, baš kako se Willisov John McClane bacio s vrha nebodera pred eksplodirajućim krovom.

Ipak, postoje i neke razlike. Strannix nije stranac, za razliku od Grubera, već Amerikanac, bivši tajni operativac CIA-e (namjerio se na 32 "Tomahawka" iz brodskog arsenala), što će biti inspirativan motiv za nadolazeće "diehardovske" akcije poput "Iznenadne smrti" i "Hridi". A Ryback nije policajac, nego specijalac pod krinkom brodskog kuhara, bivši Seal (rimuje se sa Seagal) odlikovan Srebrnom zvijezdom i pustim odličjima koja jedva stanu na samo jedno bijelo odijelo.

Nakon filmskih predjela "Otporan na metke", "Žigosan za smrt" i "Utjerivač pravde", "Pod opsadom" je Seagalovo glavno jelo kojem se filmofili rado vraćaju i s nostalgijom se sjećaju akcijskog heroja u naponu snage. Stevo, vrati se, skuvali smo ti pašta-šutu... Svakako, karakterizacija junaka pretvara "Under Siege" u "Die Hard" iz Stevine kuhinje. Može Ryback autoironično reći "ja sam obični kuhar, obični mali kuharčić" kad "miss srpnja 1989." (Erika Eleniak) iskoči iz torte u "toplessu" u jednom od "najpauziranijih" momenata devedesetih i zaskoči ga pitanjem "jeste li vi specijalac ili nešto", no tada već znamo da je on "more than just a cook".

Vidjeli smo koliko je ubojit kuhinjskim noževima, rukama i nogama, tj. kako mu je mikrovalka poslužila kao detonator. Casey je specijalac, ali, eto, usput i kuha. Angažman Seagala na mjestu Willisa oduzeo je filmu akcijsku napetost i dramatičnost. Ryback neće nikad posumnjati u sebe, osjetiti strah ili imati potrebu da ispovijeda svoje akcije. Znamo da je njegova pobjeda unaprijed izvojevana, takoreći da se ni ne oznoji, iako Strannix misli da ima profesionalce koji "mogu srediti 20 specijalaca i 100 kuhara" i uspjet će ga malčice porezati u finalnoj borbi noževima.

Pa opet, Davis tako nadrealnog Seagala prizemljuje i klaustrofobičnu akciju ispod palube bojnog broda snima realistički koliko može dok kameru ne objesi na leđa "Tomahawku" lansiranom kako bi načinio da "Honolulu svijetli u mraku". U usporedbi s današnjim računalnim blockbusterima, Davisov akcijski realizam djeluje kao da je iz filmova Kena Loacha.

"Pod opsadom" je jedan od posljednjih klasičnih akcijskih spektakala devedesetih iz razdoblja netom prije nego se akcija polovicom te dekade počela stvarati pomoću kompjutera i povlačiti akcijske junake iz aktivne službe. Gotovo pa muzejski primjerak žanra. "Missouri", kojemu Davis pristupa kao jednom od likova, a kasnije je pretvoren u brod-muzej, vizionarski predstavlja sam akcijski film, pa i Seagala. Razvojačeni veteran ratova nalazi se na svom posljednjem putovanju, ali neće se predati bez ispaljena metka. Ma što metka. Projektila!

Neopjevani redateljski junak akcijskog filma

Andrew Davis je režirao najbolji film Chucka Norrisa ("Zakon šutnje"), dva naj-filma Seagala i ponajbolje akcijske trilere u karijerama Genea Hackmana ("Živi paket") i Harrisona Forda ("Bjegunac"). Čovjek je neopjevani redateljski junak akcijskog žanra koji se nažalost počeo gubiti poslije kraha "Lančane reakcije" (1996.) s Keanuom Reevesom, iako je uspio dvije godine kasnije napraviti kratki "comeback" sa "Savršenim ubojstvom", vrlo solidnim remakeom Hitchcockova "Nazovi M radi umorstva". U novom mileniju je režirao samo dva filma, Schwarzeneggerov "Collateral Damage" i "The Guardian" s Kevinom Costnerom.

Naslovnica Cinemark