Kultura Kultura

ubacivanje u petu

Iako nema adekvatnu potporu nadležnih filmskih institucija, Dalmatia Film Festival dogodine uspostavlja suradnju s inozemnim festivalima i zemljama partnerima i odaje počast Federicu Felliniju, obećava direktor Marko Kapitanović

ubacivanje u petu

Plusevi ovogodišnjeg, petog DFF-a su vrlo uspješna održavanja u Sutivanu, Makarskoj, Pirovcu i Splitu, a minus su institucije koje financiraju film i filmska događanja

Nakon Makarske, Sutivana i Pirovca, Split je bio četvrta stanica na ljetnoj turneji Dalmatia Film Festivala koja se protegnula do jeseni. Posljednja, splitska etapa četvrtog DFF-a je netom završila, što je dobar povod da se osvrnemo na ovogodišnje izdanje festivala s direktorom Markom Kapitanovićem, ali i pogledamo u njegovu budućnost.

DFF ne samo da se seli iz grada u grad nego i iz godišnjeg doba u godišnje doba. Koliko je to pogodno za festival?
- DFF je ipak neraskidivo vezan za ljeto, svojim imenom i koncepcijom. Ali, nemamo ništa protiv širenja na druga godišnja doba, pa smo tako ove godine odlučili program u Splitu pomaknuti na početak jeseni. Zainteresirani smo i za zimska ili proljetna gostovanja u drugim gradovima. No, ljetne projekcije na otvorenom ipak čine okosnicu DFF-a.

Četiri grada, dva godišnja doba. Što je iduće? Dvije države? Kolike su ambicije DFF-a?
- Ostat ćemo za sada u granicama Hrvatske (smijeh). Ali, ambicija nam je svakako uspostava suradnje s inozemnim festivalima i zemljama partnerima koje bi mijenjali svake godine. Želimo festivalu dati još snažniji međunarodni profil, kroz gostovanja inozemnih redatelja i producenata i kroz stvaranje temelja za suradnju s njima na filmskim projektima koji bi se snimali ili razvijali u Hrvatskoj.

Kakvi su festivalski planovi za iduću godinu? Hoćete li ponešto promijeniti koncept i uvesti neke novine?
- Koncept se iduće godine mijenja u smislu da će glavna festivalska događanja biti međusobno više povezana i integrirana. Natjecateljski program će započeti u Makarskoj u srpnju, pa se odmah seli u Sutivan i završava u Pirovcu, gdje će biti svečano proglašenje pobjedničkih filmova.

Dakle, pauze između gradova će biti minimalne, a sva tri grada će čvrsto surađivati i zajednički pristupiti organizaciji festivala. Osim najnovijih premijernih filmova, DFF će pružiti “hommage” velikom Federicu Felliniju, jer se 2020. slavi 100. godišnjica od njegova rođenja. Prisjetit ćemo se njegovih legendarnih ostvarenja kroz projekcije na raznim atraktivnim lokacijama na otvorenom.

Omiš početkom kolovoza donosi retrospektivu najboljih ostvarenja s natjecateljskog programa, uz neke nove filmove i iznenađenja specifična samo za taj grad. Slično će biti i u Splitu, kojeg za sada ostavljamo u jesenskom terminu i namjeravamo mu dati nove sadržaje.

Koliko DFF još mora raditi na sebi da bi se izgradio kao prepoznatljiv festivalski brend?
- DFF konstantno radi na sebi i raste iz godine u godinu. Ne zadovoljavamo se s dostizanjem određenog nivoa i stagnacijom, nego svake godine želimo podići ljestvicu i biti bolji. Naravno, sve ovisi o sredstvima koja su na raspolaganju, a ona su na žalost i dalje skromna u usporedbi s festivalima koji postoje više godina od nas. Nadam se da će i u tom pogledu uskoro doći do napretka.

Dotad, kakav je ukupan bilans ovogodišnjeg festivala po gradovima i u cijelosti? Plusevi? Minusi?
- Kao plus bih svakako istakao naše prvo održavanje u Makarskoj koje predstavlja početak jednog dugog prijateljstva i suradnje. Svečano otvorenje idućeg DFF-a će se dogoditi upravo u Makarskoj. Spomenuo bih i vrlo uspješno održavanje u Sutivanu.

Ove godine gošće su nam bile talijanska producentica Ines Vasiljević i glumice Denise Tantucci i Blu Yoshimi, kao ekipa iz filma “Likemeback”. Premijera filma se održala usporedo s Pulskim festivalom, a njegova glumačka i producentska ekipa je odlučila dati prednost DFF-u i gostovati u Sutivanu, što nam je predstavljalo veliku čast.

Festival u Pirovcu i Splitu je također prošao uspješno i u skladu s očekivanjima. Kao minus bih, nažalost, spomenuo nadležne institucije koje financiraju film i filmska događanja u Hrvatskoj, a koje nisu ove godine pružile potporu koju festival zaslužuje.

U Splitu ste veći naglasak na stavili na kratkometražnu produkciju?
- Kratka forma se rijetko viđa na televiziji, a skoro nikad u kinima, osim u sklopu filmskih festivala. Htjeli smo kroz velik izbor filmova pokazati raznolikost i vitalnost kratke produkcije u svijetu. Bilo je tu različitih žanrova i pristupa, od komedija, drama, horora i SF-a, do animiranih i eksperimentalnih filmova.

Naš kratkometražni program svake godine dobija mnoštvo komplimenata i spada među najkvalitetnije takve programe na domaćim festivalima. Zanimljivo je također promatrati razvoj pojedinih mladih autora koji od zapaženih kratkih filmova ubrzo prijeđu na dugometražne. Tko zna, možda smo u Splitu vidjeli prve radove nekih budućih redateljskih zvijezda.

Također, dio festivala bio je posvećen kratkometražnim filmovima iz Irana. Odakle poveznica Dalmacije s Iranom?
- Možda nije riječ o direktnoj poveznici, ali nam se ove godine javio velik broj autora iz Irana koji su na festival prijavili svoje filmove. Posebno nam je drago da je među njima bilo i nekoliko redateljica i scenaristica. Iranska kinematografija inače spada po produkciji filmova među jače u svijetu, a u nas se malo zna o njoj.

Filmofilima je svakako dobro poznat opus velikih iranskih redatelja kao što su Asghar Farhadi, pokojni Abbas Kiarostami i mnogi drugi. Zanimljivo se zato upoznati s nekim novim mladim snagama, a njihovi filmovi svojim temama obuhvaćaju širok spektar, od obiteljskih drama i ljubavnih priča, do političkih alegorija.

Svi ti filmovi imaju jednu univerzalnu crtu koja prelazi granice i uspješno komunicira s drugim kulturama i podnebljima. Inače svake godine namjeravamo staviti fokus na neku drugu zemlju, a to će se dodatno produbiti s već spomenutim konceptom zemlje partnera kojeg uskoro planiramo uvesti.

U Makarskoj ste, pak, imali filmsku radionicu za djecu. Jesu li takvi edukacijski sadržaji festivala praksa koja će se nastaviti?
- Tako je. Osim filmskih projekcija, festival svojim djelovanjem želi i na druge načine doprinjeti širenju filmske kulture, pogotovo među djecom i mladima. U 2020. ćemo održati malu filmsku školu u Makarskoj, Sutivanu i Pirovcu. Pod vodstvom magistra filma, splitskog redatelja, scenarista i producenta Ivana Perića, polaznici radionice će unutar dva mjeseca savladati teorijski dio i svoje znanje isprobati u praksi tako što će osmisliti i snimiti jedan ili nekoliko kratkih filmova.

Ti filmovi će zatim biti prikazani na svečanoj premijeri u sklopu DFF-a u svakom od navedena tri grada. Polaznici tečaja će tako proći u kratkom roku cijeli ciklus stvaranja filma, od početne ideje do crvenog tepiha. Bilo bi izvrsno da se netko od polaznika zahvaljujući ovom iskustvu odluči za film kao životni poziv.

Nastavljate s vlastitom filmskom produkcijom festivala? "Kaštela - Seven reasons to visit", vaš kratki promotivni film za grad Kaštela na temu Miljenka i Dobrile, promoviran je upravo na DFF-u u Splitu... Je li to smjer kojim će DFF krenuti?
- Riječ je o promotivnom filmu koji je svojim trajanjem i pristupom različit od većine domaćih i svjetskih radova na ovom polju. Kroz osam minuta film donosi povijesnu rekonstrukciju i kroz stiliziranu priču inspiriranu Miljenkom i Dobrilom i tajnim porukama skrivenim u sedam Kaštela, gledateljima predstavlja prirodne i kulturne ljepote i dočarava Dalmaciju kakva je bila nekada, a kakva u tragovima postoji i danas.

Glavne uloge u filmu tumače mladi i daroviti splitski glumci Laura Vejnović i Tin Brezovečki, a redateljica je Antea Ratković. Film će se u narednih godinu dana prikazati na brojnim svjetskim festivalima promotivnog filma, a također će predstavljati Kaštela i Hrvatsku na međunarodnim sajmovima turizma.

"Kaštela - Seven reasons to visit" radi korak od turističkog promo-filma prema pravom igranom. Hoće li DFF producirati i dugometražne igrane filmove i bi li to bila kruna festivala?
- Produkcija dugometražnih filmova nam je jedan od dugoročnih ciljeva. U ovom trenutku dva takva projekta su u fazi razvoja. Za jedan od njih je scenarij već gotov, dok se za drugi on privodi kraju. Riječ je o projektima koji se svojom radnjom odvijaju u Hrvatskoj i Dalmaciji, kao dio strateškog partnerstva sa Splitsko-dalmatinskom županijom. Nadamo se suradnji na ovim projektima sa stranim producentima koji svake godine posjećuju naš festival.

Naslovnica Kultura