Kultura Kultura

savjeti za kršćanski brak

'Seks kakav niste poznavali': u knjizi koju je odobrila crkva i dalje nema mjesta masturbaciji, pomagalima ni 'oralnom seksu koji je sam sebi svrha'

savjeti za kršćanski brak

U katoličkom braku nema kontracepcije, masturbacije, nevjere, umjetne oplodnje, medikamenata za stimulaciju. Mogu jedino biti svijeće (u svrhu romantične rasvjete, dakako), miris jasmina i ruže, pa i lijepo rublje. Nema oralnog seksa koji je sam sebi svrha, ako nije uvod u klasični vaginalni odnos ili 'završnica' već obavljenog. Knotz je uz to i veliki protivnik estetskih zahvata, liposukcije i botoxaPoslije plesa mogu se mladi povući na kakvo mračno i osamljeno mjesto - pa udri, 'kako magarac i mazgov koji nemaju razuma'. I što je posljedica - osramoćena i očajna, postaje djevojka nezakonitom majkom, piše 1913. godine biskup JegličNeka se obavlja najsramežljivije. Muž i žena neće sagriješiti ako se slučajno pogledaju po tijelu ili gdjedrago dotaknu. Neka se muž obazire na nježnu sramežljivost svoje žene. Radi toga, neka ne sili ženu da ga dodirkuje na spolni dio tijela, također, neka muž ne dodira ženu na tome dijelu, jer nije pristojno, a mogao bi ju tamo i pokvariti, piše o prilegu biskup Jeglič

Seks, kažu, sve prodaje. I automobile, i sladoled, i mandarine, i knjige. Dobro ga je imati u naslovu. Da je knjiga "Seks kakav niste poznavali" poljskog franjevca Ksaweryja Knotza, friško objavljena u nakladi Verbuma, imala kakav "umjereniji" naslov, sva je prilika da bi se pogubila među stotinama sličnih izdanja.

Knjiga donosi savjete za kršćanski brak, i spolne odnose u okviru braka: prevedena je na više jezika, kažu da je velika međunarodna uspješnica. Navodno nudi novi pogled na katolički seks, neki čak vide u ovom djelu i nova pravila, odnosno dozvole.

Autor Ksawery Knotz, franjevac kapucin, doktor pastoralne teologije i profesor te pastoralni povjerenik za supružnike i obitelj nastoji dokazati kako intimni odnosi među kršćanskim supružnicima ne moraju biti, kako neki misle, dosadni i opterećeni zabranama. Nego, ima tu prostora za veselje i igru na - ipak - ograničenom terenu.

Knotz voli sportske poredbe pa, veli, igrati na terenu spolnosti može nalikovati na nogometnu utakmicu prve lige, ali i četvrte. Može biti poput skakanja uvis s tim da neki par stalno ruši letvicu, a drugi samo niže rekorde. Pridružuje mu se i autor predgovora, don Damir Stojić s razmatranjima o bejzbolu: taj sport za nevježe je spor, dosadan i pun pravila. Ali, kad ga upoznaju, postaje silno zanimljiv.
Nego, nova pravila? Taman posla. Nema u ovom izdanju objavljenom s crkvenim odobrenjem nikakvih novih pravila, niti crkva olako mijenja svoj nauk.

Dakle, u katoličkom braku nema kontracepcije, masturbacije, nevjere, umjetne oplodnje, analnog seksa, seksualnih igračaka, medikamenata za stimulaciju. Mogu jedino biti svijeće (u svrhu romantične rasvjete, dakako), miris jasmina i ruže, pa i lijepo rublje. Nema oralnog seksa koji je sam sebi svrhom, ako nije uvod u klasični vaginalni odnos ili "završnica" već obavljenog.
Knotz je uz to i veliki protivnik estetskih zahvata, liposukcije i botoxa.

Sam stil pisanja odaje visokoobrazovanog teologa koji ponešto naginje romantici, a ujedno vrlo jasno razlučuje grijehe po težini i traži širu sliku okolnosti u kojima su počinjeni (svjesno li nesvjesno, namjerno ili ne, iz zle pobude ili neupućenosti).
Njegovo viđenje ispravnog seksa među kršćanskim supružnicima pretpostavlja nježnost, povjerenje, poštovanje - sve ono što bi i tako trebalo obilježavati ljudske odnose - tek autor drži da se bez vjere to ne može u potpunosti ostvariti.
Dobre dvije trećine knjige govore o suzdržavanju, odnosno o seksu u vrijeme neplodnih dana.

Jedino ovakav oblik planiranja obitelji crkva odobrava. E sad, veli Knotz, žena je raspoložena za seks baš u vrijeme plodnih dana. A možda već ima petero djece pa se boji nove trudnoće. Muškarac je, čini se, gotovo uvijek raspoložen. Eto nevolje, prezervativ je neprirodna barijera, prekinuti snošaj grijeh, kontraceptivi još veći, de facto izjednačeni s pobačajem, bilo da se radi o tableti ili spirali. Stoga se valja suzdržati, vježbati volju, a razdoblje suzdržavanja shvatiti kao uvod, preludij u nagradu. A u međuvremenu se može lijepo razgovarati.

- Ako muž u razdoblju suzdržavanja stekne sposobnost bogatijega izražavanja svojih osjećaja i ako se bolje suzdržava od spolnih odnosa, znat će u razdoblju neplodnosti s velikom nježnošću doprijeti do žene. Često se događa kada "gladni" muškarac prebrzo želi doći do cilja, da samo produbljuje emocionalne probleme žene vezane za nevoljkost pristupa spolnome činu i još je više udaljava od sebe - veli autor.

Dodat će uz to da male doze vina mogu djelovati kao afrodizijak, ali veće nikako; pivo izaziva mlohavost, a cigarete su neprijatelj erekcije. No dobro, mali se prekršaji toleriraju jer, kaže pisac knjige, da sudac na utakmici za svaki mali prekršaj dosudi crveni karton, u drugom poluvremenu ne bi ostalo nikoga na terenu...

A sada se vratimo kojih stotinu godina unatrag i pogledajmo jedno izdanje iz 1913. godine, napisano neposredno pred Prvi svjetski rat. Autor je Anton Bonaventura Jeglič, biskup ljubljanski, i pomoćni biskup vrhbosanski. Knjižica se zove "Pouke za čestit i srećan brak". Autor je doktor teologije. Ima bogato pastoralno iskustvo pa iz njega crpi savjete za mlade kršćanske parove.
Don Damir Stojić upućuje u izdanju Knotzova "Seksa" čitatelje da se ne čude i ne pitaju kako je moguće da svećenik govori o takvim stvarima. I on sam, kaže, dobiva stotine upita zaručnika i bračnih parova o tome što se smije, a što ne smije.

Pokojni biskup ljubljanski, prije jednog stoljeća, također se potrudio neuke podučiti, jer nemaju koga pitati što se smije a što ne. Stoga je, piše u predgovoru dalje, ta knjižica "strašnu prašinu uzvitlala u krugu liberalaca, a uz to bila toliko popularna da je na jagmu razgrabljena, pa se na tržištu nije moglo naći ni cigloga primjerka. Stoga je hrvatsko izdanje priredio Lovro Kalašić, u interesu čovječnosti.

Što veli presvijetli biskup? On, za raziku od Knotza koji se, pretpostavljamo, obraća publici koja je ušla u brak čuvajući čistoću i poznaje Billingsovu metodu, prvo savjetuje kako se othrvati napastima u doba zaruka. S velikom mržnjom govori o plesu i strastima koje ta aktivnost pobuđuje u plesača. Bože moj, ples je kontaktan, pa može doći do neprimjerenih "dodirkivanja". A poslije plesa mogu se mladi povući na kakvo mračno i osamljeno mjesto - pa udri, "kako magarac i mazgov koji nemaju razuma". I što je posljedica - osramoćena i očajna, postaje djevojka nezakonitom majkom.

Zato, kaže biskup, bračno združenje smije se zbiti samo među vjenčanima. Da se množi rod čovječji, i da se muž i žena sačuvaju od bludnosti; napokon i zato da se još jače upaljuje bračna ljubav. Eto, zato je dozvoljeno i neplodnima, i u starosti, pa i katkad u trudnoći.
Prvi cilj, naime, da bi se začelo dijete, ne smije se nikada ograničiti - to bi bio smrtni grijeh i čin protiv naravi. A kako obaviti "prileg" kako biskup, odnosno prevoditelj, naziva seksualni odnos?

- Neka se obavlja najsramežljivije. Muž i žena neće sagriješiti ako se slučajno pogledaju po tijelu ili gdjedrago dotaknu. Neka se muž obazire na nježnu sramežljivost svoje žene. Radi toga, neka ne sili ženu da ga dodirkuje na spolni dio tijela, također, neka muž ne dodira ženu na tome dijelu, jer nije pristojno a mogao bi ju tamo i pokvariti.

Uopće, neka pri spolnom združenju muž i žena ne budu prestrastveni; neka na neki način ne obavljaju prileg na silu - pače, neka se najprije pomole Bogu i nakon toga neka se približe jedan drugome sasvim mirno i obzirno. Ako bi taj prileg bio strastven, bezobziran, i ako bi se dozvoljavalo sve što strast zaželi, povećala bi se požuda, pa bi se tijelo previše uzbuđivalo,a to škodi zdravlju, piše biskup koji je, nota bene, dao prikupiti i zapaliti čitavo prvo izdanje pjesničke zbirke "Erotika " Ivana Cankara.

Biskup Jeglič savjetuje nadalje mladence da ne liježu zajedno prve bračne noći, premda na to imaju pravo - u srednjem vijeku se savjetovalo čak tri noći - nego da se zadovolje čednim poljupcem i pričekaju do sutra. Argumenti su mu gotovo nevjerojatni - "tvrdi se da djeca začeta prve noći bivaju slabija i da rado umiru".

Obavljati prileg, savjetuje biskup, dosta je jedanput-dvaput na tjedan, a valja uzeti i dulje periode suzdržavanja, u adventu, kvatrama i korizmi.
Dalje slijede napuci o suzdržavanju u trudnoći i bolesti, o vjernosti, o tome kako u braku bez Boga sve ide naopako. Slično tvrdi i današnji svećenik, autor "Seksa kakav niste poznavali".

Koliko god današnjem čitatelju bile komične upute biskupa ljubljanskog - kako je puk shvaćao naputke o seksu bez strasti, to bi vrijedilo doznati - nema tu bitnih razlika osim što se danas na tijelo gleda slobodnije, nema za "dodirkivanje" zabranjenih zona, ali za neke duge radnje ipak pred njima stoji znak "stop".

Crkva mijenja stavove sporo i oprezno, a često samo u nijansama, iz jednostavnog razloga. Jedan pomaknuti kamenčić može prouzročiti lavinu. Da se nešto spektakularno promijenilo u stavu crkve prema seksu, znalo bi se i bez ovakvih knjiga.
Kako bilo, poljskom franjevcu ide; knjige su mu - jer ova je samo jedna u nizu - rekli bi kod nas prije stotinu godina, na jagmu razgrabljene. Najavljuje nove. Toliko se, kaže, bavi seksom da ga to pitanje već pomalo prestaje zanimati. Naslovi su mu dobre "udice", a kako je po zvanju nasljednik ribara ljudi, može se reći da je dosljedan.

Biblija i sveti Augustin


Uz to, oba autora crpe inspiraciju iz istih izvora, iz Geneze, djela svetog Augustina, knjige o Tobiji i Pavlovih poslanica.
Zagazimo li pak još puno dublje, u srednji vijek, konkretno u razdoblje između desetog i trinaestog stoljeća, kada je crkva uvela konkretnija pravila o braku i postepeno preuzela važnu ulogu u obredu vjenčanja, naići ćemo na slična razmatranja. Drevni teolozi zdušno su se bavili spolnim pitanjima, zazivali su i oni u pomoć svetog Augustina i svetog Jerolima i izvodili zaključke kako je ljubiti u braku sladostrasno i neumjereno skoro ravno preljubu te da se ne smije služiti dijelovima ženskog tijela koji nisu namijenjeni rađanju.

 

Naslovnica Kultura