Kultura Kultura

nije gotovo kad je gotovo

Radovi u splitskoj Koncertnoj dvorani bit će gotovi do kraja godine, ali bez dobrog koncertnog klavira dvorane praktički nema, tvrdi koordinator Platforme glazbenih inicijativa Marin Kaporelo
 

nije gotovo kad je gotovo

Uz neku simboličku pretplatu građanski Split mogao bi se vratiti na kulturna događanja, kao što su prije 50 godina škverani, a ne samo doktori i profesori, išli redovno u Kazalište. Pa i za te silne turiste bi se mogli nuditi neki jutarnji glazbeni kolaži, kaže Kaporelo

Kako odmiču građevinski radovi u Tončićevoj ulici na zgradi buduće koncertne dvorane, paralelno sazrijeva ideja o tome da će je valjati nečim i popuniti. Jer, nakon što Split već puna tri desetljeća, s gašenjem "Dalmacijakoncerta", ne samo što nema pristojne dvorane, već nema ni direkcije koja bi se bavila organizacijom glazbenih događaja u gradu, pitanje svih pitanja glasi: koliko ćemo, kad se prereže svečana vrpca na objektu za koji smo dali 22 milijuna kuna, zaista promijeniti sliku kulturnog glazbenog života? Što će nam donijeti ta tako dugo čekana, u biti mala dvorana s 250 mjesta, u koju bi se trebale uliti sve čežnje glazbeno obrazovanih umjetnika u gradu ove veličine?

Da ne bi bilo nepoznanica, lokalni glazbenici uhvatili su se “u kolo” i osnovali Platformu glazbenih inicijativa Split – petnaest udruga, umjetničkih organizacija i obrazovnih institucija koje djeluju u Splitu i širem gradskom području – kako bi gradska uprava mogla prepoznati glazbene potencijale koji djeluju, ali čekaju pravi dom za svoje nastupe. Poznati su oni kulturnoj javnosti, neki muziciraju 50 godina, a neke udruge su tek stasale, ali podaci koji govore što su radili prošle godine stoje ovako: svi oni skupa su dali 370 koncerata i drugih događaja, angažirajući 2460 glazbenika, dok ih je u publici slušalo 31.800 posjetitelja. Pet festivala koje organiziraju pojedinici iz Platforme već više godina nosi Etiketu EFFE Label Remarkable Arts Festival, koju dodjeljuje Europsko udruženje Festivala, što, opet, govori o kvaliteti.

- Na MAG festivalu zateklo se nas desetak na okruglom stolu i razgovarali smo o zajedničkim problemima, koncertnoj sezoni, financiranju, pa se nekako na kraju istaknula ideja za ovakvim okupljanjem – kaže Marin Kaporelo iz Glazbene mladeži, izabran za koordinatora Platforme, a za njegove zamjenike Josip Dragnić, čelnik Udruge MAG i Vesna Podrug Kossjanenko, prodekanica Umjetničke akademije u Splitu. - Organizirali smo se u Platformu, a pozivamo i druge koji ovog trena nisu u njoj, da nam se pridruže.

S kojim ciljem ste se udružili?

- Dva su nam cilja: da djelujemo na upravljačke strukture Splita, da im kažemo: “Evo, mi smo tu, želimo biti vaši partneri, a nudimo iskustvo i znanje, te naša postignuća da zajedno stvorimo jednu dobru priču o uspjehu kakvu Split zaslužuje”. Drugo, da surađujemo, da se međusobno možemo pomoći, razmjenjivati glazbenike, da se ne preklapamo u programima i slično. Jer, koncertna dvorana nisu samo zidovi, treba čitav pogon koji će raditi. Zato kažemo: "Tu smo!" Nama svima nedostaje koncertni prostor.

Ja, primjerice, sada dogovaram novi Ciklus Vinko Lesić, pa molim gospođu Branku Brekalo da mi izvan radnog vremena iziđe u susret. Muzej grada nije koncertna dvorana. Pomažemo se i po crkvama, ali onda imamo ograničenje repertoara, ne možeš sve ni pjevati ni svirati u tom prostoru, pa nemaš sve instrumente... Crkve i muzeji ipak nisu koncertne dvorane. A nameće se i pitanje adekvatnog klavira, a jedino u Gotičkoj dvorani imamo klavir za ozbiljnije koncerte. Onaj u Pinakoteci, u Etnografskom i u Meštrovićevom muzeju su, nemojte pogrešno shvatiti, ali skoro pa škovace. Mogu poslužiti za glazbenu pratnju, nešto, ali za solistički recital i ozbiljnu svirku nisu. Zahvalni smo svi Muzeju grada Splita što nas trpi sve ovo vrijeme.

Da budemo optimisti, dvorana će biti gotova do kraja ove godine, još malo?

- Da, ali što to znači? Građevinski do kraja godine? Jer, druga je tema opremanje dvorane. Akustika, oprema, razglas, mikrofoni, mikseta, rasvjeta, a posebno je važno nabaviti dobar koncertni klavir, jer bez njega praktički nemaš ni koncertnu dvoranu. Mi predlažemo Steinway, a kad imaš izvrstan koncertni klavir možeš dovesti koga god hoćeš da tu svira. On može zamijeniti cijeli orkestar, da održiš kvalitetan recital... Gradska se uprava na samom početku radova savjetovala s nekim profesorima FESB-a oko izbora izvođača za akustiku, tako da se nadamo da će biti dobra.

Ima li Split dovoljno koncertne publike?

- To je jedan zatvoren krug koji se stalno vrti. Kad uzmemo u obzir prostorne uvijete koje smo imali, te da nemamo neku koncertnu sezonu, organizacijsku strukturu koja bi to napravila, pa tko onda razvija tu publiku? Nezavisna kultura! Upravo ovi ljudi koji su se okupili su preuzeli tu inicijativu, mi smo zapravo sačuvali i razvili tu koncertnu djelatnost. Kad bismo usporedili kakvo je bilo stanje prije deset godina, sad je bolje ni ne znamo koliko puta. Mi smo zadovoljni i koncertnom djelatnošću i posjetiteljima. Naše “Ljetne čari” su pune, MAG festival, Piano Loop - koncerti su puni, na "Danima Bacha" iako je, bome, bilo podne, bila je puna Gotička dvorana. Tako da zapravo nije da nema publike, to je kriva percepcija. Mada moram reći da smo mi svi neprofitni, na 99 posto naših koncerata ulaz je besplatan.

Nezavisna scena uvijek boluje od iste bolesti - siromaštva. Kako to izliječiti?

- Svi mi imamo problem financiranja, o čemu smo također govorili. Svi imamo manje-više izvrsnu suradnju s gradskim Odjelom za kulturu, ali to ti je ono: “Deka je tolika, toliko se možemo pokriti”. Pitanje je bi li se moglo izdvajati malo više za nezavisnu scenu, a ja bih istaknuo i pitanje kriterija, ne možeš vrednovati sve glazbene događaje isto. Ali, to već ulazi u neku sferu odlučivanja. Držim da nam jedino preostaje da se umrežavamo i tražimo natječaje izvan Hrvatske, treba se odvažiti. Sjećate se, mi smo u Glazbenoj mladeži prije dvije godine, zahvaljujući španjolskoj vladinoj agenciji, dva puta doveli izvrsne španjolske glazbenike i sve nam je to bilo plaćeno. Opet smo se prijavili i ove godine. A ovog ljeta smo dobili besplatno cijeli simfonijski orkestar iz Basela i još smo jednog mladog glazbenika za “žuntu” poslali k njima da svira.

Što onda Splićani mogu očekivati u idealnim uvjetima, kad napokon dobijemo tu famoznu dvoranu?

- Ako bismo pogledali brojke o našom radu, uz ono što bi neka buduća uprava koncertne dvorane trebala raditi, mi bismo mogli imati stvarno različite glazbene cikluse, bilo bi dovoljno događanja. Uz neku simboličku pretplatu bi se i onaj građanski Split mogao opet vratiti na kulturna događanja, kao što su prije 50 godina škverani, a ne samo doktori i profesori išli redovno u Kazalište. Pa i za te silne turiste bi se mogli nuditi neki jutarnji glazbeni kolaži, pa da dođu i oni, da se dvorana puni i takvim sadržajima. A gdje je edukacija djece, razvoj buduće publike? Kompleksan je to program koji treba smišljeno raditi. Ipak, mogla bi to biti lijepa priča. Ova Platforma kao opcija može poslužiti gradskoj upravi i za osmišljavanje nekog partnerskog modela upravljanja dvoranom, kroz neko vijeće, javno-civilno partnerstvo koje bi uz ljude koji oni postave programski upravljalo prostorom. Sve je moguće!

Od Trogira do Omiša


Platformu glazbenih inicijativa Split čine Udruga splitskih gitarista: GitaraSt (“Dani klasične gitare”), Splitski gitaristički kvartet i Udruga MAG (“Festival MAG” i Mag-sezona), Udruga Piano projekt (“Piano Loop Festival”), Udruga schola cantorum Split (“SING (in) Split)“ i Camerata Vocale Split, Gradsko mandolinsko društvo "Sanctus Domnio", Gradski zbor Brodosplit, Udruga Summarum (Ansambl S/UMAS), Glazbena mladež Split (“Međunarodni zborski festival CRO PATRIA”, Ciklus koncerata mladih glazbenika V. Lesić, “Ljetne čari klasične glazbe”), Glazbeno umjetnička udruga "ARTEMIS": Komorni orkestar Splitski virtuozi i “Međunarodni festival Dani Bacha u Splitu“, Umjetnička organizacija ALEPH (“Dani flaute”), Glazbena udruga Musica (Odgoj s glazbom), Glazbene večeri kod Sv. Jeronima (Kaštela), Međunarodni festival komorne glazbe Ostinato (Omiš), Udruga Trogirski glazbenici (Trogir) i Umjetnička akademija u Splitu (glazbeni odjel).

Naslovnica Kultura