Mišljenja Cinemark

BLIZANAC Will protiv Smitha, Ang protiv Leeja

FILM: Gemini Man; SF akcijski triler; SAD, 2019.; REŽIJA: Ang Lee; ULOGE: Will Smith, Clive Owen; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ** 1/2

Čitav film potentne, premda nerazvijene postavke možda je najuputnije shvatiti kao Leejev komentar na račun pojma vječne mladosti u modernom Hollywoodu

Opsjednutost tehnologijom polako, ali sigurno pretvara dvostrukog oskarovca Anga Leeja ("Tigar i zmaj", "Planina Brokeback", "Pijev život") u tehnokrata poput blockbuster-mahera Jamesa Camerona i Petera Jacksona. Iako je Lee majstor drame, a ne blockbustera, točnije režirao je dosad samo dva "tehnološka" filma, "Hulka" i "Life Of Pi", on se namjerio na trodimenzionalno širenje granica HFR tehnologije, tzv. high frame rate.

U toj tehnologiji najprije je realizirao (po)ratnu dramu "Dugo poluvrijeme Billyja Lynna", zatim i znanstveno-fantastični akcijski triler "Blizanac", njegov drugi blockbuster nakon "Hulka", najavljivan kao novo tehnološko čudo Hollywooda. Ilustracije radi, filmovi bilježe slike brzinom od 24 sličice u sekundi ("frames per second").

Jacksonov "Hobit" je to standardno izvođenje 24 sličice u sekundi pomnožio s dva (48!), a Leejevi filmovi - upeterostručili (120!!). Međutim, takva hiper-hiper-realistička 3D slika, čista kao suza, ne pogoduje blockbusteru kakav je "Gemini Man".

Film se doima artificijalno, kao svojevrsna visokobudžetna SF akcijska sapunica, projicirana na divovskoj HD televiziji i lišena "filmske" glazure, ako ne i postprodukcijske dorađenosti. U jednoj sceni "Blizanca" gledamo antiterorističku akciju specijalaca i to evidentno nije prava stvar, što se potvrđuje kad zapovjednik kaže da "vježba završava".

Jednako tako - "nedorađeno", gotovo umjetno - izgleda cijeli film, kao vježba, Leejev poligon za HFR. Inzistiranje na (pre)naprednoj HFR tehnologiji i čistini slike/kadra omogućuje orkestraciju najčišćeg rasprskavanja stakla u akcijskom "slow motionu", koji podsjeća na vizualnu ljepotu Leejeva "Crouching Tiger, Hidden Dragon", ali i izbacuje u prvi plan počesto neuvjerljive digitalne efekte u akciji i facijalnoj transformaciji Willa Smitha.

Računalni skalpel je skinuo godine sa Smithova lica i pomladio ga na vlastitu sliku i priliku iz 1995. kako bi glumio i mlađeg klona svog lika, elitnog plaćenog ubojice Henryja Brogana pred umirovljenjem, koji je poslan da ga terminira. Scenarij "Gemini Mana" bio je na čekanju od kraja devedesetih.

Trebao je pričekati još nekoliko godina budući da (kompjutorska) tehnologija još nije uhvatila korak s vremenom da centralni koncept u cijelosti besprijekorno sprovede u djelo. Ovo nije prvi put da je neki glumac digitalno pomlađen, no tu se radilo o ponekom prizoru ili sceni. Smithov Junior, pak, ima propisnu minutažu koju pikseli još uvijek ne mogu podnijeti u stvaranju digitalnog čovjeka.

U krupnim kadrovima, pod prigušenim osvjetljenjem, fotorealistični mlađi Smith kao da je izvučen iz "Zločestih dečiju" i stavljen u "Blizanca", ali u srednjem planu, osobito pod danjim svjetlom, djeluje poput pikselizirane voštane figure, tj. Supermana digitalno obrijanih brkova u "Ligi pravde" takoreći svaki put kad progovori.

S druge strane, u pojedinim akcijskim scenama (kreativno režirana potjera motociklima s revolucionarnim pomakom prema nekakvoj reality TV videoigrici), stariji Smith ima digitalnog dublera pa se ne zna koja računalna inačica glumca šaketa koju dok pikseli pršte na sve strane.

To remeti ono što je Lee, čini se, htio postići ovim klonom "Terminatora", "Čovjeka bez lica" i "Bourne" filmova - sukob dviju filmskih generacija (od krvi/mesa i piksela), prvi put konfrontiranih u vizionarskom "T2" sa sudarom Schwarzeneggera i kiborga mjenjolika lica kao preteče svih digitalnih likova.

Junior je pripadnik novog soja vojnika koji bi trebali ići u rat umjesto pravih ljudi i tako bi nastao "svijet bez žalovanja". Posredno, filmski svijet bez emocija koje računalno generirani likovi najčešće ne mogu proizvesti kao oni od krvi i mesa, stoga Lee osuđuje "igranje Boga" s DNK-om/CGI-jem, no svejedno se igra time i u konačnici snima film bez emocija "Planine Brokeback" ili "Tigra i zmaja".

Čitav film potentne, premda nerazvijene postavke možda je najuputnije shvatiti kao Leejev komentar na račun pojma vječne mladosti u modernom Hollywoodu (i svijetu općenito), gdje je sredovječni Smith za "face/off" penziju, ali njegova digitalna verzija može "glumiti" u još stotinu akcijskih blockbustera.

"Gemini Man", tako, posjeduje autorefleksivnu egzistencijalnu notu, a s mlađim klonom motiv "dopplegangera" širi na "time travel" film kakav je bio slično žanrirani (i nadmoćniji) "Looper". Brogan u jednom momentu upozorava Juniora, mladog sebe, da bi mogao zažaliti ako povuče okidač.

Žali li to Smith što je povukao okidač u "Bad Boysima" i postao akcijska zvijezda ili ne, bilo bi zanimljivo upriličiti susret Leeja iz sadašnjosti i prošlosti, iz 1995., kad je režirao dramu "Sense and Sensibility". Moguće da bi mladi Lee, vidjevši "Blizanca", pozvao staroga na "razum i osjećaje".

Pomlađivanje digitalnim skalpelom

Digitalni skalpel prvi put je pomladio Patricka Stewarta i Iana McKellena u "X-Menu 3". Nakon toga gledali smo "pomlađenog" Brada Pitta u "Neobičnoj priči o Benjaminu Buttonu", Jeffa Bridgesa u nastavku "Trona", Schwarzeneggera u petom "Terminatoru", Michaela Douglasa u "Ant-Manu", Carrie Fisher u "Rogue One", Kurta Russella u "Čuvarima galaksije 2", Samuela L. Jacksona u "Kapetanici Marvel"...

Neobična kombijacija Ang Lee-Jerry Bruckheimer

Kad se film planirao snimiti krajem devedesetih za redatelja je figurirao Tony Scott, a za uloge su se razmatrali Schwarzenegger, Stallone, Eastwood, Cruise, Ford, Connery... Megaproducent Jerry Bruckheimer je bio od početka uključen u projekt. Kombinacija Bruckheimera i Leeja krajnje je neobična. Lee je jedan od posljednjih redatelja za kojeg bi se očekivalo da će se udružiti s Bruckheimerom.

Naslovnica Cinemark