Kultura Kultura

Lekcije na daskama

'Brokula' i 'Uljez', dvije premijere  za djecu u šibenskom HNK edukativni su začin bez soljenja pameti

Lekcije na daskama

Mogu li bakterije, virusi, enzimi, kiseline, sokovi, hrana, probava i krvotok postati likovi i junaci kazališne predstave? S filmom je puno lakše i davno su to dokazali autori francuskog crtanog televizijskog serijala s kraja 80-ih godina "Bilo jednom... ljudsko tijelo", vrlo popularnog i na ovim prostorima.

Inspiracija je to bila i za mladu zagrebačku redateljicu Marine Pejnović, koja je u suradnji s piscem teksta i dramaturgom Ivanom Penovićem pronašla dovoljno kreativnog izazova da funkcioniranje ljudskog tijela na sceni šibenskoga Hrvatskog narodnog kazališta pretvori u dvije predstave za djecu, vizualno vrlo atraktivne, žive i glumački potentne.


Predstave su to stvorene s otvorenom željom autora da malu publiku educiraju o tomu kako stoje stvari i što se događa u njihovu probavnom sustavu, u želucu i crijevima, kad pojedu krumpiriće, pileće medaljone, brokulu, mrkvu i češnjak. Ili u krvožilnom sustavu kada porežu kažiprst ili kada tu, u nekoj maloj krvnoj žili, zaluta masna naslaga.

Lekcije koje djeca uče na satovima prirode i biologije, najčešće suhoparno s glavnim ciljem da se podaci tek nabubaju i reproduciraju, Pejnović želi ispričati inspirativno, poučno, ali bez soljenja ičije pameti te zabavno, stvarajući dvije najnovije premijere šibenskog teatra "Avantura Brokule i Češnjaka" i "Uljez u kažiprstu".

Dobar kazališni proizvod

Ističući kako je riječ o autorskom projektu u kojem su se napisani tekst, likovi i prizori testirali na sceni tijekom proba i mijenjali na glumačku sugestiju, Pejnović od mlade glumačke ekipe, sastavljene isključivo od šibenskih snaga: Franke Klarić i Šime Bubice, kao stalnih članova ansambla šibenskog teatra, te Ane Perković i Kristiana Šupe, koji su diplomirali prije nekoliko mjeseci, kao i studenata glume Lucije Alfier i Ante Vukova, zahtijeva i dobru tjelesnu kondiciju.

Njezin teatarski izričaj jako računa na glumčevo tijelo, kretanje i pokretljivost: da se penje, skače, trči i valja na sceni. Ne zbog pukog efekta, nego uvjerenja da igra i kreativnost u kojoj se nešto rađa i u gledatelju pobuđuje njegove stvaralačke niti. Sve drugo bio bi obični konzumerizam.


Energična i brza igra, u kojoj su mlađi glumci i studenti dobro parirali iskusnijim profesionalcima, nosila je obje predstave.

Možda bi uz simpatičnu Brokulu personificiranu u liku pomalo uobražene francuske gospođice ili, još bolje Masti, zalutale u kažiprstu koje glumi Franka Klarić, te odličnog Šimu Bubicu u obličju kuhara koji predstavlja Želučani sok, valjalo istaknuti i Luciju Alfier u ulozi Češnjaka i zločestog virusa Gripe, studenticu, od ove jeseni, pete godine zagrebačke Akademije dramske umjetnosti, za koju bi se u budućnosti moglo itekako čuti!


Šarma i duhovitosti ovih predstava, međutim, ne bi bilo bez kostima Sare Lovrić Caparin, kostimografkinje šibenskoga HNK, i scenografije mladog dubrovačkog slikara Pietra Bobana, osobito dojmljivog u prikazu želuca i probavnog sustava. A svoj doprinos zaokruženosti predstava dali su i Josip Maršić (glazba) te Josip Bakula (svjetlo).


Iako su tematski i sadržajno povezane, a na premijeri su i prikazane jedna za drugom, tek s kraćom stankom za promjenu scenografije i kostima, "Avantura Brokule i Češnjaka" i "Uljez u kažiprstu" dvije su samostalne predstave koje se tako mogu i izvoditi. Kada se uigraju i razigraju, mogle bi postati i dobar šibenski izvozni kazališni "proizvod"!

Naslovnica Kultura