Mišljenja Cinemark

TREĆA ŽENA Senzualnost na granici (s)eksploatacije

FILM: The Third Wife; drama; Vijetnam, 2018.; REŽIJA: Ash Mayfair; ULOGE: Nguyen Phuong Tra My, Mai Thu Huong; OCJENA: *** 1/2

Režiserki ide u prilog to što ne zalazi u (s)eksplicitnost, premda korača na tankoj granici (s)eksploatacije s obzirom na dob glumice. Moralno je, dakle, dubiozno da Mayfair premladoj glumici priušti slično iskustvo kao njezinu liku kako bi dočarala boljke (nekadašnjeg) tradicionalnog odgoja i patrijarhalnog društva. Iako, redateljica zasigurno traži umjetničko 'opravdanje' u tome da publika i sama iskusi što i protagonistica. Mayfair zato snima May u dojmljivom ekstremom krupnom planu u prvoj sceni da lice glumice prekrije čitav ekran. Ali, ako stavimo dvojbenosti u drugi plan, ovo je jedan vizualno jako lijep i veoma senzualan film. Priroda je snimljena tako da možemo pomirisati cvijeće i travu, osjetiti površinu rijeke pod rukama.

Iz Vijetnama u Split "Treća žena" je stigla s pečatom kontroverzije na putovnici. Glavna glumica Nguyen Phuong Tra My imala je jedva 13 godina kad je u doba snimanja filma i intimnih scena utjelovila titularni lik May. Tamošnja javnost se obrušila na njezinu majku jer je dopustila kćerki da snima film i optužila je da ju je prodala za novac.

Javnost je napala i vijetnamsku redateljicu-debitanticu s newyorškom adresom Ash Mayfair da je prekršila zakon za maloljetnike i trebala koristiti punoljetnu dublericu u erotskim scenama, ako ne i u onima seksualne sugestije, kad stariji muškarac traži od May da se spusti na sve četiri noge ili joj govore "pravi se da ti se sviđa (seks) pa jedan dan i hoće".

Zaludu majci što je rekla da je bila svakog dana sa kćeri na setu. Nije pomoglo ni kad je Mayfair otkrila da je My bila zaštićena, noseći "omotače" preko tijela i da su se senzitivnije scene snimale samo u prisustvu žena – njezine asistentice i direktorice fotografije.

To zrcali "girl power" poetiku filma postavljena u Vijetnam na kraj 19. stoljeća, gdje se May udaje za znatno starijeg Hunga (Le Vu Long) i postaje mu treća, "trenutno najdraža" žena, uz prvu Ha (Tran Nu Yen Khe) i drugu Xuan (Mai Thu Huong) u koju će se ona malo pomalo i zaljubiti.

Naime, starije žene su protektivne prema May, jednako kao redateljica. Ipak, vijetnamska drama je povučena iz kina nakon četiri dana distribucije na matičnom teritoriju, ali uredno se prikazala na svjetskim festivalima, od Toronta do STFF-a. Festivali po "defaultu" traže "kontroverznu" festivalsku/art robu.

"The Third Wife", znači, odgovara tom opisu, ali i estetici egzotičnog festivalskog filma. Kad mladoj, 14-godišnjoj protagonistici May, u kontekstu otkrivanja čari seksa i uživanja u istome, kažu "moraš biti strpljiva", te riječi kao da se upućuju gledatelju nenaviklu na tzv. "slow cinema".

Međutim, režiserki ide u prilog to što ne zalazi u (s)eksplicitnost prilikom ilustriranja defloriranja, tj. seksualnog buđenja i čežnje glavnog lika, ali i prikaza ostalih scena seksa, premda korača na tankoj granici (s)eksploatacije s obzirom na dob glumice koja na momente izgleda i mlađe.

Moralno je, dakle, dubiozno da Mayfair premladoj glumici priušti slično iskustvo kao njezinu liku kako bi dočarala boljke (nekadašnjeg) tradicionalnog odgoja i patrijarhalnog društva gdje muškarac može biti malo kažnjen, ali neće ostati bez posla, te razbila čahuru muški (još uvijek) dominantnog svijeta.

Iako, redateljica zasigurno traži umjetničko "opravdanje" u tome da publika i sama iskusi što i protagonistica, te se nađe u njezinoj koži. Mayfair zato snima May u dojmljivom ekstremom krupnom planu u prvoj sceni da geometrijski kadrirano lice glumice prekrije čitav ekran.

"Krupnjake" Mayičina lica redateljica upošljava i prilikom scena seksa, tek povremeno uperi kameru u njezin pupak gdje je parkiran sirovi žumanjak da ga Hung posiše, a s intimnih dijelova tijela radi simbolički rez na prizore dudovih svilaca koji bi trebali postati leptiri.

Ako stavimo kontroverze u drugi plan, ovo je jedan vizualno jako lijep i veoma senzualan film. Direktorica fotografije Chananun Chotrungroj ("Pop Aye"), koja je snimila i "Motel Sumaglica", prije par godina također prikazan na STFF-u, obavila je odličan posao u suradnji s redateljicom.

Kolorit je bujan gotovo kao u filmovima kineskog redatelja Zhanga Yimoua ("Heroj", "Kuća letećih bodeža"), tek malo izblijeđen u skladu s bojama festivalskog realizma, a priroda snimljena tako da možemo pomirisati cvijeće i travu, osjetiti površinu rijeke pod rukama.

Snimateljska rješenja su općenito sjajna, a kadrovi gole prirode i ljudskih tijela govore tisuću riječi budući da su dijalozi reducirani i tek se povremeno izrekne neka mudra misao ("Što smo mi nego prašina u Budinoj sjeni..."). U jednom "meta" kadru prozor na kući izgleda poput ekrana. Simbolično: Mayfair otvara prozor u jedan svijet i zavodi gledatelja da u njega želi uroniti, iako je postavljen na razmeđi ljepote (priroda) i ružnoće (društvo).

Hrvatski 'kratkiši' i 'Crveni falus'

I ovoga petka u 17 sati STFF započinje Jednim predavanjem - "Ustrajnost pogleda: Odnos nepokretne i pokretne slike" Roberta Arnolda. Na rasporedu kina "Karaman" u 18.45 nalazi se "Nemirna rijeka" Marie-Helene Cousineau o mladoj Inuitkinji koja želi postati nezavisna nakon što izgubi nevinost i zarana postane majka, što se kosi s stoljetnim tradicijama njezinih predaka. U 20.45 u "Karamana" je "Crveni falus" redateljice Tashi Gyeltshen i također govori o mladoj ženi i njezinom otporu okolini u zabačenoj dolini u Butanu, a zaplet nastaje kad njezin otac, izrađivač tradicionalnih drvenih falusa, otkrije da se viđa s mesarom iz najniže kaste. "Kinoteka", pak, u 19 sati nudi Hrvatski kratki program s filmovima "Jabuka, tri dvopeka, jogurt" Anite Čeko, "Square" Morane Franov, "Ljuske" Marije Georgiev, "Zoka i potočić" Igora Jelinovića, "Corpus" Petre Pavetić Kranjčec, "Peti kat lijevo" Renate Lučić, "Hipokritovi sinovi" Antona Mezulića i "Neobična kupka gospodina Otomara" Nike Radasa. Na istom mjestu u 21 je, pak, film "Životinje", epizodni dokumentarac Jonasa Spriestersbacha o "ljudima koji promišljaju i zdvajaju nad životinjama, pokušavajući ih shvatiti".

Naslovnica Cinemark