Kultura Kultura

LICE ZLODUHA IZA BODLJIKAVE ŽICE

Stvarno je strašnije od nadnaravnog: druga sezona serije 'The Terror' koristi horore iz stvarnosti za priču o duhovima koji proganjaju Japance u Americi nakon Pearl Harbora

LICE ZLODUHA IZA BODLJIKAVE ŽICE

SERIJA: The Terror: Infamy; horor; SAD, 2019.; KREATORI: David Kajganich, Alexander Woo, Max Borenstein; ULOGE: Derek Mio, Kiki Sukezane; OCJENA: ** 1/2 (prve 3 epizode)

Radnja druge sezone je preseljena iz 19. stoljeća na početak 2. svjetskog rata i odvija se nakon napada na Pearl Harbor 1941. godine. 'The Terror 2' koristi horore stvarnosti do maksimuma za pričanje hororske priče o duhovima koji proganjaju japanske imigrante u relokacijskim centrima nalik koncentracijskim logorima, ali zasad na štetu žanra

Stvarni događaji odavno služe kao podloga za horor filmove, odnedavno i serije. AMC-jeva serija "The Terror" u produkciji slavnog Ridleyja Scotta, koja se snimala na Pagu, posegnula je za istinitom pričom o ekspediciji kapetana Johna Franklina (1786. - 1847.), izgubljenoj na smrznutom Arktiku.

Posada je stradala, a spominjao se i kanibalizam. Iz te postavke "Teror" je izvukao solidan sporogoreći horor na tragu fenomenalnog "Stvora" Johna Carpentera, crpeći jezivu nadaravnu atmosferu ledenog usuda i beznađa. Druga sezona serije "The Terror" mogla je, kao i sve serije, iznaći nekog načina da se (pred)nastavi direktno na prvu.

Ipak, kreatori "Terora" David Kajganich (scenarist "Rasprskavanja" i nove "Suspirije"), Alexander Woo ("Okus krvi") i Max Borenstein ("Godzilla", "Kong: Otok lubanja") odlučili su se za nešto drukčije. A opet, htjeli su da "The Terror 2" bude u povijesno-stvarno-hororskom duhu prethodnika s još nekim poveznicama (protagonisti na teritoriju gdje nisu poželjni).

Valjda iz namiga prijašnjoj sezoni, jedna je scena unutar prve tri epizode "Terora 2" postavljena na led, kad se protagonisti suočavaju sa špijunom u svojim redovima, a netko će imati i "frost bites", ali to je to. Radnja druge sezone, podnaslovljene "Infamy" ("Sramota"), preseljena je iz 19. stoljeća na početak Drugog svjetskog rata i odvija se nakon napada na Pearl Harbor 1941. godine.

U jednom od najmračnijih poglavlja američke povijesti, koje se rijetko istraživalo na filmu (npr. "Snow Falling On Cedars" s Ethanom Hawkeom), japanski imigranti u Americi bili su žrtve ksenofobije i rasizma te posljedično poslani u relokacijske centre nalik koncentracijskim logorima.

Da stvarnost serije bude opipljivija, jedan od glumaca, poznati George Takei (Sulu u "Zvjezdanim stazama") koji igra Yamato-sana, iskusio je tu ksenofobiju na vlastitoj koži. "The Terror 2" koristi horore stvarnosti do maksimuma za pričanje hororske priče o duhovima (Yuko; Kiki Sukezane) kakvi proganjaju japanske imigrante predvođene Chesterom Nakayamom (Derek Mio), sinom ribara Henryja (Shingo Usami), koji je vjerovao u "američki san".

Druga sezona mijenja podžanr u nadnaravni "J" (japanski) horor, ugledajući se u filmove koji su to napravili u svojim serijalima, tipa "Pobješnjeli Max: Drumski ratnik", "Aliens" ili "Terminator 2". Uvod prve epizode grabi pažnju. Jedna djevojka (Yuki Morita) uređuje lice - bijeli puder, šminka.... Sva je sređena.

Kimono. Ukosnice u kosi. Izlazi van u zoru. Dolazi do mola. Klekne, izvuče ukosnicu iz kose, polagano zabije u uho i umire. Ubrzo slijedi novi zloguki "omen": mrtvački sanduk se preokrene i njezino tijelo ispadne vani. Eto zatim i hororske scene kad se rašivanje konca na rukavu odijela preseli na zapešće ruke muškarca koji ga nosi.

"Teror 2" se ne libi klasičnih, da ne kažemo tipičnih ("J") momenata strave s duhom koji te "slijedi gdje god da ideš" i "ti možeš biti idući", pa primjerice u drugoj epizodi duh opsjedne Wilsona Yoshidu (James Saito) da preotme pušku američkom vojniku i posljedično bude pokošen mecima stražara.

No, serija daje prednost žanrovskoj kontekstualizaciji užasa iz povijesne zbilje, s ehom u sadašnjosti. Horor jučer i danas. Nije morala Chesterova trudna djevojka biti Meksikanka, Luz Ojeda (Cristina Rodlo), da bi paralela sa današnjicom bodljikavih žica bila jasna. Imigranti u Americi (i Europi), tj. njihov tretman.

Politički komentar horora je jasan, povremeno čak i prenapadno pravovremen, sve i da ne vidimo "upute svim osobama japanskog podrijetla" i američki vojnici spominju da u logore vode djecu makar imaju i kap japanske krvi. Poanta je serije da je stvarno strašnije od nadnaravnog, a ljudi su gori od zloduha i demona, odnosno "svako lice može biti lice zloduha".

Dakle, "The Terror 2" hrabro miješa fikciju i fakciju, horore što se jesu i nisu dogodili, stvarno i nadnaravno/izmišljeno. To je istovremeno pohvalno i pokudno. Dobro je vidjeti društveno relevantnu seriju koja egzorcira ljudske demone prošlosti i sadašnjosti, no kvragu i društvena relevantnost ako je isključiva i ide na štetu žanra, a ide.

Strava "Terora 2" je bez pravog hororskog terora, ona je krajnje sporadična i zasad se u onom čistom žanrovskom smislu ne razvija kako treba da bi ova serija bila ekvivalent "J" klasicima poput "Kruga", "Mračnih voda" ili "Kletve". Prve tri epizode druge sezone nemaju onu udicu (ugođaj pritajene jeze i paranoje) koja je zakačila publiku na prvu i ne uspijevaju dorasti visokim očekivanjima.

Seriji nipošto ne ide u prilog nesimpatični protagonist koji će u trećoj epizodi napustiti trudnu curu da bi radio kao prevoditelj za američku vojsku, iako je ona u prethodnoj žrtvovala svoju slobodu da bude s njim u logoru. Još više joj odmaže neužurban ritam najavljen onom scenom s usporenim zabijanjem ukosnice u uho, znatno tromiji u odnosu na prvu sezonu i primjereniji povijesnoj obiteljskoj (melo)drami, što "The Terror 2" ispada da dijelom i jest.

Nakon prve tri odgledane epizode u pojedinačnom trajanju od nekih 50-ak minuta imamo dojam kako je sve više-manje već rečeno/viđeno i slutimo da će se narednih sedam vrtjeti u krug u isporuci (uistinu hvalevrijedne) poruke pjesnika.

Michael Lehmann iza kamere

Redatelj treće epizode druge sezone je Michael Lehmann, znan po kultnim "Heathericama" i Willisovoj akcijskoj komediji "Hudson Hawk". Kiki Sukezane dosad je glumila u serijama "WestWorld" i "Lost In Space", a upravo snima film "Earthquake Bird" s Aliciom Vikander.

Naslovnica Kultura