Kultura Kultura

Plesat će se i ovoga ljeta

Trebalo nam je čak 98 godina da osnujemo osnovnu školu baleta! Počinje u rujnu, u Glazbenoj školi Josipa Hatzea. Audicije su 8., 9., 10. i 11. srpnja za djecu do 11 godina

Plesat će se i ovoga ljeta

Ljeto je za plesače i plesačice Baleta HNK Split ispunjeno obavezama, a za neke od njih to podrazumijeva i gostovanja na inozemnim pozornicama.

Solisti Eva Karpilovska i Aaron Kok nastupili su tako na 15. Mađarskom plesnom festivalu u gradu Jura, Györu, zajedno s baletnim umjetnicima Mađarskog narodnog kazališta, Rumunjskog narodnog kazališta, Češkog baleta, Moskovskog carskog baleta i Baleta Narodnog kazališta Györ. Eva Karpilovska i Aaron Kok otplesali su na gala večeri "pas de deux" iz baleta "Coppélia", a 6. srpnja putuju u Ostiju pokraj Rima.

Tamo će na sceni na otvorenom antičkog teatra otplesati duet iz "Posvećenja proljeća" Igora Stravinskog u koreografiji Igora Kirova, u sklopu drugog izdanja Heritart festivala koji je započeo prošle godine.

Nadalje, Hazuki Tanase i Aaron Kok će u njemačkom Hagenu na gala večeri 13. srpnja otplesati "pas de deux" iz baleta "Gusar", a na 20. Međunarodnom baletnom natjecanju u latvijskom glavnom gradu Rigi Ivan Boiko i Nazomi Miura predstavit će Balet HNK Split izvedbom "pas de deux" iz baleta "Coppélia".


Balet HNK Split već godinama ostvaruje gostovanja diljem Europe, što je jedan od ciljeva koje si je postavio direktor Igor Kirov, koji je na čelo ansambla došao prije tri godine.

U međuvremenu je ostvario i one vezane uz veći broj gledatelja na predstavama, kao i veći broj premijernih i ukupnih izvedbi tijekom sezone, što splitski Balet čini uspješnijim dijelom ukupne kazališne "obitelji".


– Prvi put smo gostovali u ovom mađarskom gradu, na festivalu gdje se tijekom jednog tjedna predstavljaju kompanije iz cijelog svijeta – objasnio je Kirov.

– Došli smo na poziv, tamo sam već radio jednu premijeru i to su ljudi s kojima godinama surađujem. Na gala večeri, koja je bila podijeljena na klasični i moderni dio, predstavili smo se plesom iz "Coppelije", a publika je fantastično reagirala.

Dogovorili smo za dvije godine gostovanje s nekom predstavom. Ovo je bio početak, ubrzo idemo u Rim, na Antica Heritart Festival koji smo počeli lani, a dvoje naših plesača rade na "Boleru" s talijanskim koreografom.

Bit će nas ukupno četiri: Giorgio Mancini, Amedeo Amodio, Giuliano Peparini i ja. Radit će se na glazbu I. Stravinskog, C. Debussyja i M. Ravela, a čitav festival posvećen je radu Sergeja Djagileva, osnivača Ballets Russes, te plesača i koreografa Vaclava Nižinskog.

U Njemačkoj ćemo plesati na baletnoj gala večeri gdje se, osim nas, predstavljaju kompanije iz Njemačke, Poljske, Nizozemske i Francuske, a zadnje internacionalno gostovanje je na baletnom festivalu u Rigi početkom kolovoza.

Svatko prema svojoj klimi

Što stoji iza naslova "Stravinski/Piazzola" koji je najavljen za Splitsko ljeto?


– Premijera je 14. kolovoza i u drugom dijelu baletne predstave gostovat će četiri koreografa, od kojih će svaki pripremiti po jedno godišnje doba iz "Četiri godišnja doba u Buenos Airesu" Astora Piazzole, četiri tanga.

Ja koreografiram "Posvećenje proljeća" I. Stravinskog. Douglas Lee iz Velike Britanije, kao i Kristan Lever iz Finske već završavaju s plesačima, idućeg tjedna dolazi Stephen Delattre iz Francuske, a onda 7. srpnja Claudio Cangalosi iz Italije.

Interesantno je da je Englez odabrao koreografirati "Jesen", a Finac "Zimu", baš kakvu svaki od njih ima klimu u svojoj domovini. Talijan će raditi "Proljeće", a Francuz "Ljeto", dakle oni koji žive s puno sunca odabrali su takve sezone, ha-ha.

Svaki koreograf unosi svoj, različiti stil, što će predstavljati izazov plesačima, a u "Posvećenju proljeću" pleše cijeli ansambl, oko 30 plesača je na sceni.

Glazba je puna energije, a s Piazzolinom predstavlja dobar kontrast. Za kostime je zadužen Aleksandar Nošpal, a za scenu Slaven Raos, dakle, iskusan tim.


S obzirom na to da je na samom zatvaranju Ljeta, hoće li se predstava moći vidjeti i tijekom kazališne sezone?


– Ovisi, za sada planiramo samo do Splitskog ljeta, a poslije ćemo učiniti što bude trebalo.


Što će se još moći vidjeti na sustipanskoj ljetnoj pozornici?


– Planirane su dvije večeri klasičnog baleta, s ulomcima iz baleta "Gusar", "Coppélia", "Labuđe jezero", "Orašar", "La Sylphide"...

Lani je publika bila oduševljena. Bit će i suvremenog baleta, u Split dolaze dvije kompanije: jedna je iz Kine koja nastupa u suradnji sa Shanghai Dance Festivalom i kineskim Ministarstvom kulture.

Dolazi atraktivni "Xie xin Dance theatre", s deset plesača. Upoznao sam ih 2013. u Pekingu i od tada smo u kontaktu, a postoji mogućnost da splitski plesači odu uzvratno u posjet i da eventualno zajednički nešto priredimo.

Druga kompanija gostuje u suradnji s Talijanskim kulturnim centrom u Hrvatskoj, a riječ je o "Equilibro dinamico" iz Barija. Oni dolaze s predstavom koja tematizira migrante u Europi, a glazba je tradicionalna s juga Italije.

Osnovna baletna škola

Protekla godina bila je vrlo intenzivna za splitske balerine i baletane, puno se plesalo?


– Prve godine mojeg mandata izvedene su 47 ili 48 predstava zajedno sa Splitskim ljetom, drugu godinu 55 s gostovanjima, a u ovoj sezoni 53. Obaveza prema osnivaču je jedna premijera godišnje i 35 predstava, a mi smo ove sezone imali novi "Balet o mladosti", "Coppeliju", Bernsteina, i sada balet "Stravinski/Piazzola".

Imali smo na repertoaru minimalno tri klasična baleta i tri moderne predstave, što je rekordni broj. Broj prodanih ulaznica znatno je povećan, evo na "Dervišu" u "Lisinskom" u svibnju bilo je 1800 ljudi koji su nas nagradili s 15 minuta aplauza, u zagrebačkim novinama nazvan je "događajem godine".

Prošle smo godine odlično primljeni na Dubrovačkim ljetnim igrama, što govori da radimo dobro.


Nakon Splitskog ljeta bit će raspisan natječaj, novi intendant Srećko Šestan odabrat će svoje suradnike. Nadate li se ostati u Splitu?


– Radim ono što mislim da je najbolje za splitski Balet i splitsku publiku, a oni koji trebaju odlučiti procijenit će koliko je to vrijedno.

U rujnu otvaramo prvu osnovnu baletnu školu, u sklopu Glazbene škole Josipa Hatzea.

Audicije su 8., 9., 10. i 11. srpnja za djecu do 11 godina, u našem Baletnom studiju. Znači, trebalo je 98 godina – jer 2021. slavimo stogodišnjicu Baleta u Splitu – da dođemo u situaciju da se osniva prva osnovna baletna škola!

Trebalo je 69 godina da Splićani zaplešu na Dubrovačkim ljetnim igrama, imali smo u Splitu izvedenog prvog "Gusara" u Hrvatskoj...

Povećali smo broj predstava, gledalište nam nikad nije prazno, nikad otkazano, gostujemo, imamo koprodukcije, uspjeh na sve strane.

U studiju vlada "red, rad i disciplina", što je odraz poštovanja koje plesači imaju prema poslu. A dobar rezultat onda se vidi i na sceni.

Naslovnica Kultura