Kultura Kultura

MAJKA-OTAC-SIN

Kud 'zgodna žena', tud i 'američki žigolo': intimna i društvena drama, novinarski i politički triler te žličica seksa (ne)dobitna su kombinacija za 'MotherFatherSon', prvu i zadnju seriju s Richardom Gereom u glavnoj ulozi

MAJKA-OTAC-SIN

SERIJA: MotherFatherSon; drama; Velika Britanija, 2019.; KREATOR: Tom Rob Smith; ULOGE: Richard Gere, Helen McCrory; OCJENA: ** 1/2

Slijedeći još friške tragove Julije Roberts, Gere se ove godine s velikog ekrana prebacio na mali za potrebe BBC-jeve serije koja na prvi pogled odaje 'prestižnu televiziju', onako kako ju je odavao 'Bodyguard'. Ušminkani budžet, isprepletanje intimne (obitelj) i kolektivne drame (britanska nacija), odnosno novinarskog i političkog trilera, plus žličica seksa kao šlag na vrhu torte. Superiorniji 'Tjelohranitelj', pak, u tom procesu nije djelovao ovako pretenciozno i neutralno.

Tražeći prilike do glumačkog proboja, Richard Gere je početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća glumio epizodice u TV serijama poput "Kojaka". Jednom kad su uslijedile glavne uloge u filmovima "Dani raja", "Američki žigolo" i "Oficir i džentlmen", Gere je postao i ostao sinonim za filmsku zvijezdu.

Tri godine nakon velikog kinohita "Pretty Woman", glumio je u TV filmu "And The Band Played On" i to je to. Sve do sada. Slijedeći još friške "televizijske" tragove "zgodne žene" Julije Roberts ("Homecoming"), Gere se ove godine s velikog ekrana prebacio na mali za potrebe glavne uloge u BBC-jevoj dramsko-trilerskoj seriji "MotherFatherSon", njegove prve i posljednje takve.

Slavni glumac je priznao da mu televizija nije napeta i da će teško opet glumiti u nekoj seriji. Snimanje je za njega predugo trajalo, kao da snima par nezavisnih filmova jedan za drugim. Na koncu, Gere ni ne prati serije. Pogledao je, recimo, "Obitelj Soprano" i "Igru prijestolja", ali ne i "Peaky Blinders" gdje glumi odlična Helen McCrory koja u "MajkaOtacSin" igra bivšu suprugu njegova lika Kathryn.

Ipak, privukao ga je scenarij prve epizode "MotherFatherSon" i lik "barona novinarstva" Maxa Fincha, no scenarist/kreator serije Tom Rob Smith je morao napisati još njih četiri-pet (od ukupno osam) da bi glumac dao finalnu privolu. Možda je Gere trebao pričekati da Smith natipka cijelu sezonu i donese odluku.

Ovo je, naime, još jedna od onih serija koja dobro počne i raspline se do posljednje epizode. No, Gereov lik i njegova uloga uistinu su sočni, za glumca najsočniji unatrag deset godina, od "Zakona ulice" naovamo, stoga je jasno zašto je poželio snimiti seriju koja, k tome, na prvi pogled odaje "prestižnu televiziju", onako kako ju je (također s potpisom BBC-ja) odavao "Bodyguard".

Ušminkani budžet, isprepletanje intimne (obitelj Finch) i kolektivne drame (britanska nacija pred izbore), odnosno novinarskog i političkog trilera, plus žličica seksa kao šlag na vrhu torte. Superiorniji "Tjelohranitelj", pak, u tom procesu nije djelovao ovako pretenciozno.

Priča, doduše, grabi pažnju započinjući snimkama poruka roditelja upućenih nestaloj tinejdžerici ("Želimo da dođeš kući, zabrinuti smo...") koja će završiti na naslovnici Maxovih novina "The National Reporter", ali taj slučaj je tek fusnota. Jednako kao i (povezani) slučaj nekog tipa koji će biti ubijen dok je slušao telefonske pozive.

Scenarist trpa mnoštvo žanrova i (pod)zapleta na hrpu i poseže za njima kao neodlučni kupac u dućanu za raznim policama, razmišljajući u sebi "mogao bi ovo biti i 'murder mystery' triler, ma ne, radije neka bude politički...". Da nismo vidjeli samo Smithovo ime na špici, rekli bismo da je potentni, ali neravnomjerni scenarij pisalo barem troje ili četvero ljudi koji su nerijetko nasumično povezivali likove.

Max se sastaje s trenutnim tamnoputim premijerom Zakarijem (Danny Sapani) i bjelkinjom Angelom Howard (Sarah Lancashire) koja želi postati nova premijerka da procijeni koga će medijski podržati u kampanji. Kathryn se zbližava s beskućnikom Scottom (Joseph Mawle) volontirajući u prihvatilištu za ljude bez doma.

Njezin i Maxov sin Caden (Billy Howle) u jednom momentu vrišti u nebo, u drugom šmrče kokain da izdrži novi dan kao glavni urednik očevih novina, a u trećem - uzgred, prilično nelagodnoj sceni seksa - od prostitutke (Sophie White) traži da se pravi kako ne zna voditi ljubav.

Vrlo brzo Caden će pretrpjeti moždani udar i završiti u rehabilitacijskom centru, kamo će se zbližiti s pacijenticom Orlom (Niamh Algar), ali i govoriti svašta o svom poslu, bez filtera, nemajući kontrolu nad tijelom i govorom, kad mu privatnost bude oduzeta.

"Ja oduzimam privatnost, a vidi me sad. Nemam privatnosti. Ja sam uništavao ljude, bez pravila, mimo zakona ", dere se Caden. "Tvoj sin je prijetnja. Ne može mu se vjerovati", na to kažu Maxu. Kivan na oca, Caden bi mogao iznijeti smeće i odati njegove političke tajne bivšim novinarima "The National Reportera" Maggie i Nicku (Sinead Cusack, Paul Ready) koji istražuju vlasnika novine.

"Radi se o ljutom sinu koji želi ocu reći 'jebi se'", zaključuje Max. I nije daleko od istine. "MajkaOtacSin" na polovici nesuptilno daje prednost "šekspirijanskoj" obiteljskoj drami o okrutnim očevima i razmetnim sinovima (pa tek onda odsutnim majkama), pokušavajući nešto reći o muškosti i naslijeđu s "flešbekovima" na Maxovu mračnu povijest s ocem (Ciaran Hinds). Jer, "javnost će usisati obiteljsku dramu", kako veli Maggie.

Problem je što likovi u toj obiteljskoj drami mijenjaju predznak (dobri-loši) kako se prohtije scenaristu koji želi zadovoljiti i namete novinarskog-političkog trilera. Britanija se raspada po šavovima (sin "crnog" premijera Muslimana "guglao" teroriste i potom bio ubijen) dok likovi kupuju politički utjecaj, znaju državne tajne i kadri su rušiti vlade, a pobjede se donose i odnose pod cijenu naslovnice.

Međutim, političke makinacije neće pretvoriti "MotherFatherSon" u paprenu britansku inačicu naših "Novina", niti dati odgovor na pitanje što znači biti reporter danas budući da Smith bira neutralnu poziciju. "Neutralno nije dobro", ponavlja Max novinarima, ali serija upravo ostaje takva. Neutralna, žanrovski nepristrana, bez  jasnijeg autorskog stava i zauzimanja strane u sukobu tema.

Murdoch i Kane

Lik Richarda Gerea je slobodna interpretacija Ruperta Murdocha, a glumac je, osobno, vidio paralele i s "Građaninom Kaneom".

Naslovnica Kultura