Dalmacija Split

Spoj teorije i prakse

O njima ćete još čuti: ako ste sumnjali u budućnost hrvatske brodogradnje, nemate razloga za brigu jer - FESB-ovci su pokorili Europu!

Spoj teorije i prakse

Ako ste sumnjali u budućnost hrvatske brodogradnje, nemate razloga za brigu, jer Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje u Splitu ima svoje adute - FESB Hydro Team, grupu mladih i ambicioznih studenata brodogradnje koji su uporni u promociji svoje struke, ali i osobnom razvoju kroz praktičan rad - izradu malih efikasnih plovila.

Jednim takvim, brodom "Jadranka", uputili su se (ne doslovce, brod je ipak na cilj stigao pažljivo zapakiran, op.a.) na natjecanje u daljinskom upravljanju malim brodovima “Hydro Contest” u Švicarskoj. U ozbiljnoj konkurenciji 12 sveučilišta iz Europe i svijeta, FESB-ovci su osvojili 2. mjesto u prijevozu teškog tereta te 4. mjesto u lakoj kategoriji. Prvo mjesto pripalo je riječkim studentima i njihovu Torpedu MK2.

- Naš brod je karbonsko plovilo na električni pogon kojemu je namjena prevesti teret s točke A do točke B u što kraćem roku i sa što manjim utroškom energije. Dug je 3,5 metra, a projektiran je za 200 kilograma tereta. Radili smo ga proteklu godinu dana, zajednički, danima i noćima. Nakon predavanja pravac je bila FESB-ova radionica i tamo bismo radili dok nas ne bi potjerali ovi s porte - kroz smijeh nam kaže Matej Dević, voditelj ovog projekta koji okuplja 14 studenata brodogradnje i dvoje s računalstva.

Uzbuđenje nakon Švicarske još ih uvijek drži pa im nije bio problem naći se s nama nakon višesatne vožnje natrag doma.

Pitamo ih kako je krenula ova morska priča.

- Krenuli smo od ideje da teoretska znanja koja učimo na predavanjima treba i primijeniti u praksi, samostalno doći do rezultata. Izrada broda nametnula se kao logičan slijed - odgovaraju mladi brodograditelji.

Krenuli su sa skicom, pa kompjuterskim nacrtom koji su osmislili, a onda s "detaljima" - hidrodinamika, konstrukcija, stabilitet, programiranje, nabava materijala za izradu broda, marangunski poslovi, brušenje, kitanje, lakiranje, brojni mjeseci proračuna i simulacija te još naporniji mjeseci izrade samog plovila, nakon čeka je na red došlo i porinuće te testiranje broda. U pomoć je priskočilo mnogo sponzora koji su donirali materijale za brod, boje, alat, elektroniku...

- Bio je sjajan doživljaj raditi na ovakvom projektu uz ovako super ekipu. Moj dio je bilo programiranje skretanja broda, programiranje gasa i povezivanje elektronike i joysticka. Brod inače ima brzinu oko 7 čvorova - kazuje Jana Vojnović, studentica računarstva koja je ravnopravno sudjelovala u izradi "Jadranke".

- Oni su većinski sami sve izgurali. Generacija je to puna volje i entuzijazma pa vjerujem da ih čeka još puno dobrih projekata. Podržavamo ih da što više rade u praksi jer tako nauče timski rad, kako sve to funkcionira u maloj i velikoj firmi, kako naručivati materijale, planirati izgradnju, kako osmisliti marketing... Ovo im je priprema za ono što ih čeka u struci - puna hvale za studente je Martina Andrun, mlada asistentica na brodogradnji, inače ponosna vlasnica prve diplome petogodišnjeg studija brodogradnje splitskog FESB-a, od samo njih dvoje studenata.

Objašnjava nam kako se projekt broda "Jadranka" može koristiti u brojne praktične svrhe, kao kontejnerski brod, u svrhu nadzora mora, geomapiranje morskog dna, kao malo autonomno plovilo koja će biti od koristi za nadzor mora, granica i slično.

Povratnike iz Švicarske dočekao je i Boris Ljubenkov s Katedre za brodogradnju i prodekan za znanost.

- Znate li da studenti imaju više straha kada je porinuće broda nego kad treba izaći na ispit jer je taj prvi dio pokazatelj jesu li dobro primijenili teoriju u praksi, jesu li dobro izračunali sve parametre, mogu li objasniti investitorima projekt i dobiti povrdtu za svoj trud? To porinuće i sve što slijedi iza njega potvrda je koja donosi veliko samopouzdanje. Oni su u Švicarskoj potukli najbolje i promovirali inženjersku struku, pa ih mi kao fakultet podržavamo u nastojanjima da odlaze na natjecanja, da pokažu znanje kroz praktični dio - kaže prof. Ljubenkov. Vjeruje kako, unatoč svemu, brodograđevna struka u Hrvatskoj ima svijetlu budućnost.

- Danas imate veliki broj projektnih ureda koji rade za Europu i svijet, a i brodogradilište u Splitu je jako aktivno. Da imamo sad 20 inženjera, sve bismo ih mogli zaposliti! Jedan naš student bio je tamo dva tjedna na praksi i već mu se nudi posao. Za inženjere brodogradnje posla će uvijek biti jer se kvalitetni stručnjaci cijene. Ove godine imali smo dobar interes za studij brodogradnje. Kvota je 30 studenata preddiplomskog studija - kazao je profesor.

Brod "Jadranka" uskoro će krasiti atrij FESB-a, gdje su već izloženi studentski radovi koji su prošli brojna natjecanja i osvajali priznanja. Hydro Team već ima ideje za nove projekte o kojima ćemo, vjerujemo, čuti uskoro.

Ekipa budućnosti

Članovi FESB Hydro Teama: Ante Buble, Duje Fržop, Luka Galić, Filip Raić, Milivoj Papec, Jure Bebić, Ines Tokić, Ela Kalinić, Karlo Vučić, Jure Penga, Mateo Sikirica, Jana Vojnović, Ana Puljić i Matej Dević.

 

Naslovnica Split