Hrvatska 29.05.2013. | 08:01

Ako poreznici odluče, Crkva će plaćati porez za vjenčanja, krizme...

Model oporezivanja Crkve po kojoj bi se plaćao porez i na prikupljanje sredstava za djelatnosti čisto sakralnog karaktera, poput ubiranja milodara, plaćanja pogreba ili misa, krštenja i sl., kao i poreza na nekretnine koje se koriste u sakralne svrhe ne postoji nigdje u svijetu - kazao nam je, komentirajući kampanju Udruge “David” o potpunom oporezivanju Katoličke crkve i drugih vjerskih zajednica, doc. dr. sc. Mirko Klarić sa splitskog Pravnog fakulteta.

- Oporezivanje Crkve u mnogim se njezinim djelatnostima provodi već dvije godine. Crkva plaća porez na sve djelatnosti koje imaju komercijalni karakter, primjerice na prodaju knjiga, iznajmljivanje poslovnih prostora i sl..

Riječ je o pravnoj stečevini EU-a koju je Hrvatska morala primijeniti, i u tom smislu Crkva mora voditi poslovne knjige, plaća PDV i porez na dobit. Ono što se često miješa s pitanjem oporezivanja Crkve je pitanje njezina financiranja, odnosno hoće li se financirati nekim oblikom poreza koji plaćaju sami vjernici ili u financiranju sudjeluje i država – pojašnjava prof. Klarić.

Sada nije trenutak

Dr. sc. Nikša Nikolić s Katedre za financije na Ekonomskom, kao i financijskog prava i financijske znanosti na Pravnom fakultetu u Splitu, kaže kako bi uvođenje totalnog oprezivanja Crkve tehnički bilo moguće provesti, ali u cijeloj priči postoji nekoliko “ali”.

- U raspravi o oprezivanju Crkve prije svega treba poći od sadašnjeg trenutka, u kojem javna vlast pokušava aktivirati sve potencijalne izvore poreznih prihoda. Tako su se u promišljanju oporezivanja našle i nekretnine, ali je procijenjeno da sada nije adekvatan trenutak za uvođenje takvog poreza. Jednako tako će se vjerojatno doći i do promišljanja o oporezivanju transakcija unutar Crkve koje do sada nisu bile zahvaćene porezima. Ista je rasprava prisutna i u drugim zemljama, pa je logično da se o sličnim idejama diskutira i kod nas - kaže prof. Nikolić.

- Drugi dio priče je svakako i kako provesti takvo oporezivanje. Moje je mišljenje da to ne bi trebalo predstavljati nikakav problem: lako je utvrditi koliko je bilo vjenčanja, pogreba, krizmi, sve ono što vjernici posebno plaćaju. Što se tiče milodara - i tu se može provesti oporezivanje nekakvim paušalom. Znate kako se kaže - poreznik će, ako želi, naći načina i da vam oporezuje zrak koji udišete.

To je, dakle, pitanje za porezne tehničare, no ponavljam - pitanje potpunog oporezivanja Crkve nikako nije nešto što bi se moglo dogoditi preko noći, treba uzeti u obzir iskustva drugih zemalja koje su se bavile sličnim pitanjem, i u svemu treba voditi računa o našim specifičnostima - napominje prof. Nikolić.

MARIJO KAVAIN

Don Ivan: Crkva i na brokve plaća porez!

Najprije trebamo dobiti konkretna pitanja, a onda možemo konkretno i razgovarati. Čini mi se da pokretači inicijative za oporezivanje Crkve ne znaju kako mi plaćamo porez na sve što zakon propisuje.

Naprimjer, PDV uplaćujemo na sve radove, ne možemo kilo brokava uzeti, a da nije plaćen porez, a porez se plaća i na iznajmljene prostore. Crkva je oslobođena plaćanja poreza na usluge do iznosa određenog zakonom, kao i svaka druga neprofitna zajednica, što je praksa u cijelom demokratskom svijetu.

A što se tiče taksi za vjenčanja, sporovode i slično, dio koji ostaje župi ide u župnu blagajnu i ne može se koristiti osim za župne potrebe i uz znanje Ekonomskog vijeća, svaka kuna je tu evidentirana. Stoga bih molio udruge koje prosvjeduju da točno kažu koji hrvatski zakon krši Crkva, a ne da etiketiraju bez osnove - kazao nem je dr. don Ivan Ćubelić, generalni vikar Splitsko-makarske nadbiskupije.   D. ŠARAC